Alighanem senkinek sem árulunk el újdonságot azzal, hogy a rezsiszámlák be nem fizetése esetén a szolgáltatók felfüggeszthetik vagy korlátozhatják a szolgáltatást. Azt már azonban kevesebben tudják, hogyan működik ez a folyamat, és mit lehet tenni annak érdekében, hogy véletlenül se érjen kellemetlen meglepetés. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat a témáról – vette észre a Napi.
Attól függően, hogy lakossági vagy nem lakossági felhasználóról van szó, a kikapcsolásra vonatkozó követelmények eltérőek lehetnek:
míg a lakossági felhasználók 60 napot meghaladó késedelem esetén szembesülhetnek a közműmentes élet csúnya következményeivel, nem lakossági felhasználóknál a kikapcsolásra már 30, illetve 45 napon túl is lehetőség van.
A felhasználó kérése alapján a szolgáltatók fizetési haladékot vagy részletfizetést biztosíthatnak. A lakossági felhasználókat érintő kikapcsolás feltétele, hogy a fogyasztó által kezdeményezett egyeztetés a fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről nem vezetett eredményre, ezenkívül a szolgáltató köteles két alkalommal értesíteni felhasználót a tartozásról és a kikapcsolási kilátásba helyezéséről. A szociálisan rászoruló fogyasztókat kedvezmények illetik meg, és kérelmezhetik felvételüket a védendő fogyasztók nyilvántartásába.
A védendő fogyasztók a jogszabályokban foglalt fizetési könnyítésekre jogosultak.
Az egyetemes szolgáltatásra jogosult nem lakossági felhasználó ellátásának számlafizetési késedelem miatti kikapcsolására földgáz- és villamos energia szolgáltatás esetében 30 napot meghaladó késedelem fennállásakor van lehetőség, melyről szintén szükséges értesítést küldeni. Ivóvíz-szolgáltatás esetében ez a határidő 45 nap. Az egyetemes szolgáltatásra nem jogosult nem lakossági felhasználók kikapcsolásának szabályait a szolgáltatók üzletszabályzata és a felek között kötött egyedi szerződés tartalmazza.
Amennyiben elkerülhetetlenné vált a szolgáltatás korlátozása, a kikapcsolása során a fogyasztó köteles a szolgáltatóval együttműködni és az értesítésben megjelölt időpontban lehetővé tenni a szolgáltató munkavégzését. A tartozás, valamint a visszakapcsolással járó költségek megfizetését követően kérhető a szolgáltatás visszakapcsolása.
Amennyiben a fogyasztó a tartozás vagy a végrehajtott kikapcsolás, korlátozás jogszerűségét vitatja, először a szolgáltatóhoz, majd lakossági felhasználóként a lakóhelye szerinti kormányhivatalhoz, nem lakossági felhasználóként pedig a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz fordulhat panasszal, vagy kérheti a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő Békéltető Testület eljárását.
További információk a ki- és visszakapcsolás szabályaival kapcsolatban a MEKH honlapján elérhetőek.