A nyár folyamán módosult a kereskedelmi törvény, tehát bő fél évük volt arra, hogy 2021. január elsejétől kezdve az online pénztárgépet üzemeltető kereskedők legalább egy elektronikus fizetési megoldást biztosítsanak a vásárlóik részére – azaz vagy bankkártyát, vagy azonnali átutalást kell fogadniuk a kasszáknál. Hiába a kellő felkészülési idő, sokan nem teljesítették határidőre ezt az elvárást – friss pontos adat nincs, tavaly novemberben azonban még 40-60 ezer kereskedőt emlegettek a kormányzati szereplők, akiknél be kellene vezetni valamilyen elektronikus fizetést – írja a Portfolio.
Elméletben megvan, minek kéne lenni, a gyakorlat azonban mást mutat. A portál tapasztalatai szerint vannak olyan kereskedők, kisboltok, pékségek, ahol az elmúlt napokban jelent meg először kártyaterminál a kassza mellett, míg egyes szolgáltatóknál csak külön kérésre, a pult alól vették elő a kártyaterminált. Többeknél nem is volt elektronikus fizetés, vagy a kártyaterminál állt beszerzés alatt, egyesek pedig csak közölték: náluk nem lehet így fizetni, pedig kötelezett erre.
Az azonnali fizetéssel – ami lényegében egyszerű instant átutalást – nem igazán találkozni, bár akadhat az országban olyan kereskedők, akik ezt a megoldást szorgalmazzák.
Az Országos Kereskedelmi Szövetséget (OKSZ) főtitkára, Vámos György elárulta: a szövetségnek nincs saját statisztikája arról, mely tagjai rendelkeznek elektronikus fizetéssel és melyek nem. Az MNB negyedévente közli a POS-terminál adatokat, ebből kiderül, hogy 2020 második negyedévéhez képest a harmadik negyedévre az elfogadóhelyek száma durván 6 ezerrel, a POS-terminálok száma 5 ezerrel nőtt. Azoknak, akik még nem tudják teljesíteni a követelményt, Vámos javasolja: fogadjanak azonnali átutalást.