Palackvisszaváltás: minden ezer főnél nagyobb településen szeretne automatát a MOHU
Nemrég videós riportban foglalkoztunk az új rendszerrel kapcsolatos problémákkal, arra voltunk kíváncsiak, hogyan vélekednek a betétdíjas rendszerről a vendéglátósok és a vendégek. Most a Pénzcentrum egyenesen a MOHU-t kereste fel kérdéseivel. A kötelező visszaváltási rendszerért felelős hulladékgazdálkodót a leggyakoribb kritikákról kérdezte a lap.
“A nemzetközi példákhoz hasonlóan, itthon is látható, hogy egy ilyen léptékű rendszerben, amely a teljes lakosságot és az üzleti szereplőket is kiszolgálja, természetes, hogy a bevezetés egy tanulási folyamat minden szereplő számára” – mondta el a Pénzcentrum kérdésére a MOHU.
Sűrítené a REpontokat a hulladékgazdálkodó
A válaszokból kiderült többek között az is, hogy
a MOHU-nak célja, hogy minden ezer főnél népesebb településen működjön REpont,
és elmondták azt is, hogy az indulás óta már megduplázták a logisztikai kapacitásaikat.
Továbbra is túlzás lenne azt állítani ugyanakkor, hogy az új visszaváltási rendszer olajozottan működne Magyarországon. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint három nagy probléma van vele: az informatikai rendszerek nem megfelelő működése; a logisztikai fennakadások kezelése, fuvarszervezési hiányosságok, felhalmozódó hulladék; illetve a hiányos eszközellátás, automata szervizelési gondok.
Jellemzően a visszaváltás helyszínén vásárolják le a vócsert
Jelenleg már átlagosan napi 7 millió palackot, üveget és italos dobozt váltanak vissza a fogyasztók, ez a visszaváltási szám néhány hét alatt emelkedett erre a szintre.
A rendszer napról napra bővül, a MOHU REpont térképe pedig folyamatosan frissül az elérhető visszaváltási pontokkal, a fogyasztók itt tudják kiválasztani a lakóhelyükhöz legközelebbi helyszínt. A kisebb boltok REpont-csatlakozása önkéntes, ezt pedig elsősorban a fogyasztóktól érkező, a visszaváltási szolgáltatás iránti igénye ösztönözheti a leginkább.
A visszaváltás továbbá az üzletek forgalmára is jótékony hatással lehet, hiszen a vásárlók jellemzően a helyszínen vásárolják le a visszakapott 50 forint értékű vócsert, valamint a MOHU visszaváltott palackonként kezelési költséggel is ösztönzi a csatlakozást” – mondta el a MOHU a lapnak.
A hazai szabályok engedékenyebbek
A MOHU a nyaralóhelyeken kialakult óriási zsákos visszaváltásokról elmondta, számos országban kötelező volt a csatlakozás a forgalmazó kiskereskedelmi egységek számára, a hazai szabályozás ennél jóval megengedőbb. Itthon csak a 400 négyzetméternél nagyobb boltoknak kötelező a REpont-rendszerhez csatlakozás.
A gyorsan növekvő hazai visszaváltási számok egyértelműen azt mutatják, hogy a vásárlók kiemelkedő ütemben kezdték használni az új rendszert, így a jövőben várható, hogy még több bolt csatlakozik majd egyre szélesebb körben lefedve a lakossági igényeket. A MOHU továbbra is várja további szolgáltatók jelentkezését.
Marad a DRS-rendszer
A Pénzcentrum azt is megkérdezte, tervezik-e a gépek fejlesztését idővel, ugyanis sokan nehezményezik, hogy azok csak lassan vagy sok hibával működnek. Válaszában a cég úgy fogalmazott, ehhez az óriási mennyiséghez a DRS-rendszer a leghatékonyabb megoldás, ami több európai országban sikeresen működik.
„ Automatizált rendszerről van szó, ezért az automatának fel kell ismernie a bedobott palackot, dobozt, üveget annak súlya, formája és vonalkódja alapján, ezért azt ép állapotban, egyesével kell bedobni – ez minden országban így működik. Az automata a palackokat, üvegeket és dobozokat azonnal roncsolja helytakarékosság és a többszöri visszaváltás elkerülése miatt” – tették hozzá.