Az Altagamma felmérése szerint még a luxusmárkáknak sem tesz jót az egész glóbuszon terjedő koronavírus: több tízmilliárd eurónyi veszteséget szenvedhetnek 2020-ban, ráadásul kevés esély van arra, hogy 2021 előtt visszatérjenek a normál “kereskedelmi kerékvágásba”.
Nincs remény
December végén-január elején bukkant fel először a COVID-19 Vuhanban, Kínában, majd két hónap alatt átsöpört szinte az egész világon – és még közel sincs vége.
A luxusmárkák nagyban támaszkodnak a kínai fogyasztókra, a közepes (divat)márkák pedig számítanak az országban történő gyártásra és ellátására. Néhány héttel ezelőtt még bizakodók voltak: arra számítottak, hogy az év második felében majd visszatér a fogyasztás és kiegyenlíti az első félévi visszaesést. A járvány azonban eléggé megrázta a piacot, az Apple-től a Burberryn át kénytelenek voltak felülvizsgálni a kialakult kedvezőtlen helyzetet. Mára már a vezetők kevésbé optimisták. A Versace, Jimmy Choo, Michael Kors tulajdonosa, a Capri Holdings például a következő negyedévben 100 millió dolláros bevételcsökkenésre számít.
“Ez az egész év egy katasztrófa, nem fogja visszahozni az eladásokat” – mondta Pauline Brown, az észak-amerikai LVMH egykori elnöke a Yahoo Finance-nek.
“Állítólag a piacok hajlamosak egyensúlyba kerülni, de a márkák esetében a földrajzi diverzifikáció meglehetősen bonyolult” – fogalmazott Stefania Saviolo, a milánói Bocconi Egyetem oktatója.
Kína beszippantja a luxuscikkeket
Felmérések szint a kínai fogyasztók teszik ki a világ luxusfogyasztásának egyharmadát. A Bottega Veneta olasz bőrdíszműgyártó éves bevételének 53% -át Ázsia és a csendes-óceáni térség adta 2019-es évben, míg a nagy márkák, például a Hermès, a Gucci és a Burberry éves eladásainak csaknem a fele származott a területről. Thomas J Edwards, Jr., a már említett Capri Holdings vezérigazgató-helyettese szerint Kína a vállalat ázsiai üzletágának több mint felét teszi ki. Persze az utazások – ezzel együtt a légitársaságok bevétele – is jelentősen csökkennek.
A kínai fogyasztók teszik ki a világ luxusfogyasztásának csaknem az egyharmadát.
Hogyan tovább?
Az információk szerint a márkák többsége leállítja a közvetlenül működtetett üzletek nyitását és online értékesítésre váltanak. Jelentős százalékuk áthelyezi Kínában és Ázsiában lévő készleteket más régiókba, csökkentik az üzletekben dolgozók létszámát és újra felosztják a marketing-költségvetést – írja a Vogue Business.
A Moncler marketingigazgatója, Roberto Eggs elmondta, hogy a társaság elhalasztja a kínai piacra irányuló beruházásokat, beleértve három áthelyezést és két új nyitást. A Kering elnöke és vezérigazgatója, François-Henri Pinault pedig bejelentette: már átcsoportosították a készleteket más régiókba.
Saviolo szerint a koronavírus arra sarkallja a luxusmárkák vezetőit, hogy átgondolják kínálatukat, szolgáltatásaikat és lehetőségeiket az egyes régiókban.