A koronavírus idején a legtöbben ki se tesszük a lábunkat a lakásból, helyette online intézzük a bevásárlást, házhoz kérjük a csomagot és még az ebédünket is a futár hozza. De van okunk tartani a kiszállítótól?
COVID-19 és a testi kontaktus
A WHO tájékoztatása alapján a COVID-19 emberről emberre terjed cseppfertőzés által, tehát akkor, ha a fertőzött személy köhög vagy kilélegzi a levegőt. Ezek a cseppek az ember körüli tárgyakra és felületekre kerülnek, így aki megérinti ezeket a dolgokat, majd szeméhez, orrához, szájához nyúl, könnyen fertőzötté válhat. Eddigi információk szerint még nincs rá ellenszer, sem védőoltás, annyi viszont biztos, hogy a rendszeres és alapos szappanos kézmosás, gyakori kézfertőtlenítés alkoholtartalmú fertőtlenítővel elpusztítja a kezeken lévő vírusokat. Emellett érdemes legalább egy méter távolságot tartani mindenkivel, kiemelten azokkal, akik köhögnek, tüsszentenek.
Bezártak az iskolák, sok munkahelyen bevezették az otthoni munkát, szórakozóhelyek, mozik és kulturális intézmények látogatása tiltólistára került, de a sporteseményeket is csak zárt kapuk mögött lehet megtartani, ha vállalják a szervezők. A családi eseményeken kívül minden más összejövetelt erősen ajánlott elhalasztani, mindezt annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsük a fizikai kontaktust, ezzel együtt a fertőzésveszélyt is igyekezzünk visszaszorítani.
A legtöbben nem szívesen hagyják el az otthonukat, ezért előtérbe került az online vásárlás (sok bolt már nem tud márciusra, sőt április elejére házhozszállítást vállalni) és továbbra is nagy népszerűségnek örvend az ételrendelés. Ezekkel ugye az a probléma, hogy egy futár viszi házhoz a csomagot, akivel többé-kevésbé érintkezni kell (fizetés, csomag átvétele), így jogosan merül fel a kérdés, hogy tartani kell-e tőle.
Érintésmentes házhozszállítás
Az ételszállító cégek arra számítanak, hogy a koronavírus-helyzet miatt az emberek nem szívesen járnak majd el vásárolni, és biztonságosabbnak érzik majd, hogy az ételt házhoz rendeljék. Éppen ezért toboroz ételfutárokat például a Netpincér Go, ahol akár 2 550 forint nettót is meg lehet keresni óránként, ami 40 órás munkahetekkel számolva 408 000 forintot jelentene, borravaló nélkül havonta – írja a Pénzcentrum. Bár a fizetés nem rossz, számolni kell azzal, hogy a szállítók egészsége veszélynek lehet kitéve – de erre is van megoldás. A konyhai dolgozóknak és a futároknak ugyancsak javasolják a fokozott higiéniás intézkedések betartását, a közeli fizikai kapcsolatok kerülését, az eszközök, kiszolgálási területek naponta többszöri fertőtlenítését minimum 60 százalékos alkoholtartalmú tisztítószerrel és a rendszeres kézfertőtlenítést. Emellett a készpénzes fizetés is elkerülhető, hiszen bankkártyával, SZÉP-kártyával is kiegyenlíthető az összeg az interneten.
A Teletál Ételfutár Kft. megerősített munkaerőállománnyal, valamint jelentős alapanyag-tartalék felhalmozásával készül a “rohamra” – közölték az MTI-vel. A termelőüzemükben folyamatos a szájmaszk és a gumikesztyű használata, a fertőtlenítés, emellett mérik a dolgozók hőmérsékletét, figyelik őket. A Wolt bevezeti az “érintésmentes” étel házhozszállítást, sőt, arra is van lehetőség, hogy a futárnak és a vevőnek ne is kelljen találkoznia egymással.
– Miután az applikációban kiválasztjuk és megrendeljük az ételt, ugyanott kifizetjük az árát, majd a megjegyzés rovatban jelezzük a futárnak, hogy hová kézbesítse az ételt. Kézenfekvő megoldás a bejárati ajtó előtti küszöb, ahová nyugodtan kimehetünk, miután elment, anélkül, hogy bárkivel is érintkezni kéne. Ezáltal teljes egészében érintésmentes és biztonságos lesz az ételkiszállítás – mondta a Pénzcentrumnak Tajta Ákos, a Wolt ügyvezető igazgatója.
A Karanténkalács kezdeményezés megálmodója, Hajdu Péter egy higiénikus segítségével dolgozta ki az érintésmentes házhozszállítás másik formáját, aminek köszönhetően nincs érintkezési pont, így a fertőzést nem tudja átadni egymásnak a szállító és az ügyfél.
– A szállító házhoz viszi a rendelést, alul fogja meg a pakkot, a megrendelő pedig felül érintve veszi át, tehát a zacskó szája az átvevő számára van fenntartva a kicsomagoláshoz. A futár a lakásba nem léphet be, az átadáskor FFP2, FFP3 respirátort, de legalább sebészi szájmaszkot visel, a két személy között semmilyen fizikai kontaktus nincs. Bár a honlapon később lesz lehetőség az előre történő fizetésre, várható, hogy az idősebb korosztály inkább készpénzzel fizet. A kiszámolt összeget tilos kézbe adni: egyszerűen be kell dobni a futár dobozába. A nyugtát a csomagok már eleve tartalmazzák. A csomagolás mehet utána a kukába, a kenyeret, kalácsot pedig el lehet tenni – mondta a Startlapnak Hajdu, az A table! tulajdonosa.
Az éttermek, ételszállítók tehát jó eséllyel betartják a fokozott intézkedéseket, és folyamatosan azon dolgoznak, hogy a futárjaikat és a megrendelőiket is biztonságban tudhassák. De vannak olyan módszerek is, például internetes fizetés, csomag ajtó elé helyezése, stb., amivel teljes mértékben elkerülhető az érintkezés. A csomagoláson lévő vírusok kérdésköre is könnyen megoldható azzal, ha a csomagolást kidobjuk a kukába, majd jó alaposan kezet mosunk (hiszen ez úgyis nagyon fontos).
Mi legyen a csomagokkal?
Az egyik leggyakrabban ismételt kérdés, hogy az interneten rendelt csomagok veszélyt jelentenek-e. Igaz, hogy a COVID-19 néhány órán át, de akár több napig is fennmaradhat a felületelen, az idő eltérő körülmények között változhat (például a felület típusa, a hőmérséklet vagy a környezet páratartalma szerint). A WHO szerint azonban nagyon alacsony az esélye annak, hogy valaki küldeményeken keresztül terjessze, vagy kapja el a koronavírust, hiszen a csomag átfutási ideje legalább egy-két nap, akár több hét is, a vírus ez idő alatt elpusztul. A csomagkihordókra ugyancsak vonatkoznak a fokozott higiéniás intézkedések, de ha valaki még ezt is mindenképpen el akarja kerülni, annak ott vannak a csomagautomaták.
– Amikor a vállalkozásunkat elindítottuk, még nem gondoltuk, hogy a kényelmi szempontokon túl biztonsági szempontból is egy új színvonalat tudunk nyújtani. A csomagautomatás szállítás során sem az alkalmazottjaink, sem pedig az ügyfeleink – szinte egyáltalán – nem kerülnek kontaktusba egymással, hiszen a csomagokat egy gép adja át vagy veszi fel. Ezért a csomagautomatás csomagküldéskor vagy átvételkor lényegesen kisebb az esély bármiféle fertőzésre a többi futáros kiszállítási módhoz képest – mondta Bengyel Ádám, a Foxpost vezérigazgatója a Piac és Profitnak, hozzátéve: egy futár naponta legalább 100-120 emberrel kerülhet kontaktusba, a Foxpostnál ez kevesebb mint 20, ráadásul sokkal kisebb csapattal (50 fő) dolgoznak, így a megfertőződés veszélye is kisebb.
Bármelyik megoldás felé is billenjen a mérleg, nem újdonság: fertőtlenítsük, mossuk meg a kezünket, figyeljünk oda a környezetünk tisztaságára is, a csomagolástól pedig szabaduljunk meg mihamarabb!