Korábban beszámolunk róla, hogy a Kende Gastro Zrt. Budaörsön bemutatta Magyarország első mesterséges intelligenciát alkalmazó, automatizált konténerüzletét, amelyben nincs szükség személyzetre, így pénztárosra sem, kamerákkal követik nyomon a vásárlást és azonosítják be a polcról levett termékeket, az üzletek pedig a nap 24 órájában üzemeltethetők.
A rendszer a polcról levett termékeket azonosítja, virtuális kosárba teszi, az ellenértéket automatikusan leemeli az applikációba elmentett bankkártyáról, az üzlet elhagyását követően.
Túljárni az algoritmusok eszén
A Portfolio újságírója (és a fia) a napokban tesztelte a boltot. Faluvégi Balázs arra volt kíváncsi, hogy sikerül-e túljárnia a vásárlási folyamatot lebonyolító algoritmusok eszén. Nem volt könnyű dolga, ugyanis a konténerbolt automatizmusai az alábbi eszközökből állnak:
- egy QR kódot leolvasó beléptető kapu, amihez regisztrálni kell egy app-ban néhány személyes adatot, illetve a bankkártyánkat. Ez utóbbit a kísérleti időszakban még nem lehetett tesztelni;
- minden egyes polcon és annak is minden egyes részén folyamatos súlymérés;
- egy kamerarendszer, amely deep learning segítségével képes megállapítani nemcsak azt, hogy mit vettünk le a polcról, hanem azt is, hogy ki nyúlt érte. Ez utóbbira azért is szükség van, mert gyakran előfordulhat, hogy még egy ilyen kis boltban is egyszerre több vásárló is tartózkodhat;
- illetve maga a kamerarendszer távfelügyeletre is kapcsolható, ami által távolról egy biztonsági őr is felügyelheti, hogy minden rendben megy-e a konténerben.
A nagy lopásteszt a következőképpen zajlott: “Több terméket levettünk, majd visszatettünk. Az egyes italokat cserélgettük is, mind egymás között, mind a polcokon. Volt, amit a kezünkbe tartottunk, volt, amit el is raktunk. Más és más pozícióba helyezkedtünk a kamerákhoz képest. Ám erőfeszítéseink kudarcba fulladtak: a végén az alkalmazás tűpontosan jelezte, hogy mit hoztunk ki a boltból” – írja Faluvégi Balázs.
Lopás szempontjából tehát jelesre vizsgázott a rendszer, a teszt során azonban apróbb hiányosságokat is tapasztalt a szerző. “Ha valaki variál egy kicsit a vásárlás során, például többen mennek be, több terméket vesz le a polcról, meggondolja magát, visszatesz valamit a polcra, pláne ha rossz helyre, akkor a vásárlást követően a visszaigazolás a vételekről nagyon lassan érkezik meg. Így ha a rendszer esetleg valamit rosszul könyvel el, és többet vonnak le tőlünk, mint amit valójában vásároltunk, akkor ezt csak jóval azután tudjuk meg, hogy eljöttünk a boltból. Természetesen a kamerarendszer mindent rögzít és reklamációnkat ki tudják vizsgálni” – jegyzi meg a cikk szerzője.