A világ cégeinek és kereskedőinek beszállítói láncait szorongató szállítási problémák nem oldódnak meg olyan gyorsan, mint amire a szakértők számítottak. A feldolgozóipari vállalatok alkatrészhiánnyal, illetve a nyersanyagok és az energia drágulásával küzdenek, ez arra kényszerítette őket, hogy egymásra licitáljanak a szűkös szállítási kapacitások megszerzéséért. Ennek következtében azonban rekordmagasak lettek a szállítási költségek, míg egyes exportőrök egyszerűen feladták külföldi szállításaikat. Egyes kikötőket lezárnak a fertőzés miatt, míg a sok helyen kialakuló tumultusok és a konténerkapacitás hiánya eltarthat 2021 utolsó negyedévéig vagy akár 2022 közepéig. Ha a pandémiát nem sikerül hatékonyan korlátok közé szorítani, akkor a zsúfoltság lesz az új normális állapot a kikötőkben – írja a Napi.hu.
Mindennek eredményeként a szállítási költség Ázsiából Európába tízszeresére nőtt 2020 májusa óta, miközben egy Sanghaj-Los Angeles menet hatszor többe kerül, mint szűk másfél éve.
Egy egyszeri, kicsi baleset vagy akadály is könnyen óriási hatással járhat, a magasabb szállítási költségek pedig megjelenhetnek a fogyasztói árakban, növelve az inflációt, amit az átlagos fogyasztók is megéreznek a zsebükön.
A delta variáns olyan mértékben terjed Délkelet-Ázsiában, hogy egyes kormányok meglepő intézkedésekhez folyamodtak. Vietnámban például, amely a világ legnagyobb cipő- és ruházaticikk-gyártója, a hatóságok elrendelték, hogy a vállalatok tegyék lehetővé dolgozóiknak, hogy a munkahelyükön aludjanak, ezzel elősegítve, hogy az export ne álljon le. A Toyota és a hozzá hasonló óriások is rendkívüli intézkedéseket hoznak: az autógyártó Japánban 14 üzemében függesztette fel a termelést 40 százalékkal csökkentve gyártási kapacitását a beszállítások akadozása miatt. Eközben az Egyesült Királyságban a vállalatok a rekordalacsonyra esett készletekkel bajlódnak, a kiskereskedelmi árak pedig 2017 novembere óta nem látott tempóban nőnek, de Németországban is küzdenek a beszállítások akadozásával.