„Minden koncert annyit ér, amennyit kifizetnek érte” - szakértő a dráguló szórakozásról
A hazai zene – és koncertipar lassan visszatér a koronavírus-járvány előtti állapotába. Az elmúlt év során számos népszerű magyar és külföldi előadó és zenekar tudta megtölteni a legnagyobb koncerthelyszíneket, mint például a Budapest Parkot vagy az Arénát. A jegyárak viszont jelentősen megemelkedtek, részben az infláció és a megnövekedett költségek miatt. A nagyobb arénakoncertek esetében akár 30-50 ezer forintos jegyárak sem ritkák, míg a kisebb helyszínek és események is követik ezt a drágulási tendenciát.
A jegyárak növekedése részben a zeneipar kihívásaihoz kapcsolódik, beleértve az inflációt és az egyre magasabb produkciós költségeket, amelyek a fellépések szervezését drágítják. Az olyan nagy koncerthelyszíneken, mint a Papp László Budapest Sportaréna és az MVM Dome, az árak változóak, a világsztárok esetében jelentősen magasabbak.

A zeneipar szakértői szerint a jegyárak növekedését a magas költségek mellett az is magyarázza, hogy a közönség egyre inkább a minőségi, látványos produkciókra vágyik, amelyek több forrást igényelnek.
Ennek ellenére a magyar közönség továbbra is nagy érdeklődéssel követi a hazai és nemzetközi sztárok fellépéseit.
3 millió fölötti jegyet is árulnak
Az Imagine Dragons például 2025-ben két koncertet is ad Budapesten, a Puskás Arénában: június 14-én és 15-én. Eredetileg csak egy koncertet hirdettek meg, de a hatalmas érdeklődés miatt duplázik a zenekar. A jegyek értékesítése szeptemberben kezdődött, és többféle kategória közül választhatunk,
köztük VIP jegyek is elérhetőek, több, mint 3 millió forintért
– ezek különleges ajándékokat tartalmaznak. Megvásárolva például dedikált gitárhoz juthatunk, amit az egyik zenekari tag használ majd a koncerten.
Nem magyar sajátosság
A legnagyobb sztárok koncertjeire a jegyek az egész világon egyre csak drágulnak. Bruce Springsteen májusi nagy-britanniai koncertjére például a legolcsóbb állójegy 120 fontba (nagyjából 56 ezer forint) került, míg Billie Eilish jövő évi turnéján ugyanezért már 145 fontot (azaz 68 ezer forintot) kell fizetni.
A kereslet határozza meg a kínálatot
A magas árak oka legfőképpen az, hogy minden jegyre van fizetőképes kereslet. Amíg a jegyek iránti kereslet magas, a szervezőknek nem érdekük csökkenteni az árakat.
„A koncertszervezés gazdasági alapokon működik. Van a koncert szervezője, aki megrendel egy produkciót, amelynek van egy turnébeli értéke. Itt kalkulálni kell egy várható nézőszámmal, és úgy kell beárazni, hogy nyereséget hozzon a koncertszervező cég számára. Minden produkció annyit ér, amennyit kifizet érte a közönség” – magyarázta Tabár Zoltán, a Koncertbooking alapító-tulajdonosa. Példaként említette, hogy Azahriah a Budapest Parkban lépett fel arénás árakon, holott ott más árképzés a jellemző. „A közönség simán kifizette érte a magasabb összegeket.”
Globálisan kell értelmezni
A szakértő azt is elárulta, nemzetközi produkciók esetén nem a hazai viszonyokat kell figyelembe venni, hanem világpiaci képletről beszélhetünk. Ha Münchenben és Bécsben kifizetik a jegyárakat egy előadó koncertjére, akkor valószínűleg Budapesten is megteszik,
főleg mert létezik a koncertturizmus is.
De a felső kategóriás jegyárakra egyébként Magyarországon is van kereslet. Tabár Zoltán szerint a tehetősebb réteg számára egy-egy drágább jegy akár státuszszimbólummá is válhat. „Van egy olyan réteg, amely hajlandó nagyobb összegeket kifizetni, akár presztízs okokból is, hogy egy adott eseményen részt vehessen” – jegyezte meg.
Az elmúlt évek inflációja itthon és globálisan is erőteljes volt, ami hatással van természetesen a jegyárakra is. A nemzetközi produkciók piacán a forint értéke is befolyásolja a hazai jegyárakat. Ha például egy produkcióra a belépő 19.100 forintba kerül, és levonunk belőle 40%-ot, akkor az 12 ezer forint, ami normálisnak számít a mai viszonyok között” – tette hozzá.
A szakértő szerint a jegyárak a produkciók értékét tükrözik, de nagymértékben függnek attól is, hogy egy adott fellépő mennyit turnézott a környező országokban.
„Ha egy előadó már tíz éve nem lépett fel Közép-Európában, és most Budapestre jön, sokkal nagyobb lesz iránta a kereslet. A fellépések gyakorisága is nagy hatással lehet a jegyárakra, de például egy búcsúkoncert is mindig többe kerül” – mondta. Hozzátette, életre szóló élmény esetén természetes, hogy az ember már nem az árra figyel.