Az elmúlt hónapokban jelentős áremelkedés volt a konténeres tengeri szállításban, és ez a termékek árába is be fog épülni – írja a Portfolio. A szakértő szerint évekig is eltarthat, mire normalizálódik a helyzet, az pedig csak idő kérdése, hogy a zsebünkön érezzük majd az emelkedő árakat.
Tavaly ősszel kezdődött intenzív áremelkedés a konténeres tengeri szállítás piacán, elsősorban a Kínából Európába és Amerikába irányuló hajózás költsége nőtt meg. Nem ritkán akár többszörösére drágult néhány hónap alatt egy konténer szállítási költsége.
A drágulási folyamatot több tényező együttállása okozza: jelenleg Kína sokkal többet exportál Európába és az USA-ba, mint fordítva; tavaly az első félévben rengeteg új konténerrendelést visszamondtak a járvány és a lezárások miatt; a légi szállítások akadozása; az emberek rákaptak az online vásárlásra, így megnőtt a kereslet a kínai termékek iránt.
A nemzetközi folyamatokat látva csak az a kérdés, mikor jelenik meg Magyarországon is a drámai áremelkedés hatása – írja a Portfolio. A lapnak nyilatkozó Mihály Attila, a Trans-Sped Kft. szakembere elmondása szerint az ügyfeleik már tapasztalják azt, hogy a február-márciusi érkezésre megrendelt konténerek jó esetben még úton vannak, rosszabb esetben csak most indulnak majd el, vagyis ezek a termékek késve kerülnek majd be a kiskereskedelembe.
Ez elsősorban az idényjellegű termékeknél okozhat fennakadást. Emellett a jelentős áremelkedés várhatóan megjelenik majd a kiskereskedelmi árakban is.
Mindenféle termék jön Kínából a bútoroktól az elektronikai cikkekig, nincs olyan területe a gazdaságnak, ahol nincsenek jelen – mondta a Trans-Sped Kft. szakembere azzal kapcsolatban, hol jelenhet meg az áremelkedés.