Az új esztendő érkezését világszerte mindenhol más és más hagyományokkal, szokásokkal ünneplik: ezek közül az egyik legnagyobb – és kétségtelenül leglátványosabb – a kínai holdújév, ami az idei évben január 22-re esik. A kínai újévet a Föld lakosságának nagyjából a negyede ünnepli, de a hatása mindenhol érezhető. A kínai horoszkóp szerint ezen a napon elbúcsúzunk a Tigris esztendejétől és átlépünk a Nyúl évébe. Az évszázados szokások szerint ilyenkor az ázsiai országokban óriási ünnepségekkel, táncokkal, tűzijátékkal búcsúztatják az előző évet – és természetesen elképesztő ajándékokkal várják az újat. Egy 2019-es felmérés szerint az egy héten át tartó ünnepségsorozat alatt
Kínában elképesztő, 150 milliárd dolláros, vagyis 55 ezer milliárd (!) forintos forgalmat bonyolítanak le az üzletek.
A holdújév azonban ma már egyáltalán nem egy, csak az ázsiai kontinenshez kötődő esemény. Ahogy az elmúlt évtizedek során egyre inkább elmosódtak az országok, sőt, a kontinensek közti határok, úgy vált egyre népszerűvé a nyugati kultúrában is ez az esemény. Épp ezért nem is csoda, hogy a világszerte ismert nagy cégektől a kisebb vállalkozásokon keresztül mindenki a kínai újévet ünnepli – mi pedig most megmutatjuk, hogy milyen termékekkel készültek a Nyúl évére!
Nyulak a ruhákon, táskákon, cipőkön
A nyulat, mint motívumot jelenleg az összes nagy, világszerte ismert luxusmárka a sajátjának érzi. Ebben természetesen semmi meglepő nincs, hiszen az ázsiai vásárlók jelentős részét teszik ki annak az egyébként viszonylag szűk rétegnek, akik megengedhetik maguknak ezeket a ruhadarabokat és kiegészítőket. A kínai holdújév épp ezért fontos a Diortól kezdve a Givenchy-n keresztül a Gucci-ig: egyrészt kifejezik vele a kulturális sokszínűséget és nyitottságot, másrészt pedig nagy bevételre is számítanak a termékek piacra dobásából. Az olasz Gucci például rögtön mindenkire gondolt, amikor megalkotta a kínai újévet ünneplő kapszula kollekcióját: női, férfi és gyerekruhák is kaphatók náluk, de még kiegészítőket, például párnákat is vásárolhatnak, azok, akiknek semmi sem drága– és természetesen a legtöbb darabon valamilyen módon szerepelnek a nyulak. Az árak persze elképesztőek:
a legolcsóbb darab egy pár zokni százezer forintért, a legdrágább pedig egy kalaptartó három és fél millió forintért.
Talán nem túlzás kijelenteni, hogy
ha a Patkány évéről lenne szó, talán kevésbé lennének kelendőek ezek a termékek, de a kínai holdújév nem csupán a kedves nyuszi-minta miatt lehet népszerű a divatházak számára.
Többek közt azért is, mert az ünnep legjellemzőbb színe a piros, ezt használják ilyenkor Ázsiában is szinte mindenhol és az élénkpiros a divatházak darabjain is jól mutat. Például azon az Alexander McQueen sportcipőn, amit az ünnep miatt dobtak piacra és aminek a pontos árát egyelőre ugyan nem lehet tudni, de az információk szerint nagyjából félmillió körüli összeget kell majd kifizetni érte.
Szerencsére azonban nem csupán azok a ruházati márkák döntöttek úgy, hogy megünneplik a kínai újévet, akiknek az árfekvése a hétköznapi emberek számára elérhetetlen. A Nike is piacra dobott több különböző sportcipőt, amik egytől-egyig a különleges napot hivatottak ünnepelni. A cég többek között a klasszikus AirJordan cipőjét alkotta újra, arany színekben és természetesen nyulakkal, valamint más, ázsiai kultúrához köthető motívumokkal. A limitált kiadású darabok hamarosan a boltok polcaira kerülnek majd és 135 dollár körüli, vagyis megközelítőleg ötvenezer forintos áron lesznek kaphatók. Ez, figyelembe véve azt, hogy a Gucci zokni százezer forintba kerül, egész jó vételnek tűnik.
Játékok a szerencsés új esztendőért
Kínában a hagyományos játékok piacát még mindig a Legouralja, így semmi meglepő nincs benne, hogy a cég két különböző, szerencsét is hozó összerakható termékkel ünnepli a Nyúl évének beköszöntét. A két, egyébként otthon is kiállítható darab
tele van tradicionális kínai motívumokkal, bazsarózsával, koi halakkal, aranyötvényekkel és piros borítékokkal, amik a jókívánságokat szimbolizálják.
Az egyik termék a cég leírása alapján szerencsét, míg a másik anyagi jólétet eredményez – ezen felül pedig nyilván több óra szórakozást azoknak, akik szeretnek legózni. Mindkét termékhez külön videós útmutató is tartozik, ráadásul az áruk sem lóg ki különösebben a Lego árfekvéséből: összesen harmincnégy ezer forintot kell fizetni értük.
De nem a Lego az egyetlen játékokat gyártó cég, akik megünneplik a kínai holdújévet. A Barbie-babákat gyártó Mattel is tiszteleg az ázsiai hagyományok előtt, mégpedig egy olyan babával, aminek a ruháját az egyik legismertebb kínai tervező, Guo Pei álmodta meg. A cég egyébként tavaly is ugyanezen koncepció mentén készített el egy babát, ami rendkívül népszerű lett, így nem csoda, hogy idén a folytatást is a piacra dobják. A hírek szerint a baba nyolcvan dolláros, vagyis harmincezer forintos áron kerül majd a boltok polcaira.
A Starbucks és az Apple is ünnepel
A Starbucks gyakorlatilag minden adandó alkalmat megragad, hogy új termékeket dobjon piacra: legyen szó halloweenról, karácsonyról, vagy épp most a kínai holdújévről, az óriáscég folyamatosan ontja magából az újabbnál-újabb eladható termékeit. A Nyúl évében a Starbucks azonban különböző országokban teljesen különböző kollekciókkal készült, legalábbis ami a színeket illeti. A termékek ugyanis gyakorlatilag ugyanazok:
különféle bögréket, termoszokat és termosztartókat találunk a kínálatban.
Amerikában főleg a rózsaszíné a főszerep, valamint a kedves kis nyuszi fejjel díszített kiegészítőké, amiknek az ára meglehetősen magas: egy egyszerű bögre például hétezer forintnak megfelelő dollárért kerül majd a boltok polcaira.
Az igazán érdekes azonban az, hogy a legnagyobb ázsiai országokban egytől-egyig teljesen különböző termékeket találnak majd a vásárlók: Kínában hagyományos technikával, limitált számban készült, visszafogott darabokat találunk, ahogy Dél-Koreában is, ahol ráadásul szettekben árulják majd őket. Japánban ezzel ellentétben a fiatalos, játékos megoldások, a nyusziformájú bögréket árusítják majd, csakúgy, mint Vietnámban.
A felsorolásból természetesen az Apple sem maradhat ki, annak ellenére sem, hogy az ázsiai országokban az almás cég termékei alulmaradnak a legnépszerűbb márkák versenyében. Az Apple már tavaly decemberben – az európai naptár szerint – elkezdte árusítani a kínai holdújévet ünneplő AirPods-okat, amik első látásra teljesen ugyanolyanok, mint a hagyományos társaik – azt leszámítva, hogy egy-egy nyúl van belegravírozva a két fülhallgatóba, valamint a tartóba. Ami valóban jelentős ünnepi húzás az Appletől az inkább az akciókat érinti: egyes iPhone13-as termékek ugyanis akár százezer forintos kedvezménnyel is megvásárolhatók jelenleg Ázsiában.