A héten Lawson bevezette első robotját az egyik tokiói kisboltjába, a FamilyMart is ugyanezekkel a készülékekkel próbálkozott a múlt hónaptól kezdődően, ám a tervek szerint 2022-ig csaknem 20 üzletben fognak tevékenykedni. Mindkét lánc egy Model-T nevű robotot telepített, amit a japán Telexistence startup fejlesztett ki. Amikor teljes magasságban használják, akkor hét láb magas – kicsivel több két méternél -, kamerákkal, mikrofonokkal és érzékelőkkel van felszerelve.
A két kezén lévő három „ujj” segítségével polcokat rakhat tele olyan termékekkel, mint palackozott italok vagy a rizstálak.
“Különböző formájú és méretű tárgyakat képes megragadni, illetve felvenni és elhelyezni különböző helyeken” – mondja Matt Komatsu, a Telexistence üzletfejlesztési és üzemeltetési vezetője a CNN Business-nek, hozzátéve: ez a tulajdonsága különbözteti meg az egyéb boltokban használt robotoktól, például a Walmart által a polckészlet beolvasásához használtaktól, vagy a raktárakban a dobozok egymásra rakásához használt készülékektől. A raktári robotok ugyanazon a helyen veszik fel a csomagot, ugyanarra a helyre teszik le, így a mozgásuk nagyon korlátozott a Model-T-hez képest.
Távirányítással működik
A Model-T robotot az üzlet személyzete távolról irányítja: az emberi “pilóta” virtuális valóság (VR) fülhallgatót és speciális kesztyűt visel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy saját kezükben “érezzék” a robot kezében lévő termékeket. A mikrofonok és a fejhallgatók által kommunikálni tudnak az üzletben lévő emberekkel – az alábbi kép szemlélteti, hogyan is működik ez a folyamat.
“Elméletileg a robot a világ bármely pontjáról irányítható” – mondja Komatsu, ezt tesztelvén augusztusban egy tokiói FamilyMart áruházban folytatott tárgyalás közben a pilóta a robotot a Telexistence irodájának öt mérföldnyire lévő VR termináljáról üzemeltette. Ez az opció megkönnyíti a toborzást, és lehetőséget kínál alacsony költségű munkaerő felvételére is. A robot irányítása egyébként egyszerű és nem igényel képzett pilótákat.
A Telexistence nem tervezi a robotok és a VR-rendszerek közvetlen értékesítését, de térítés ellenében biztosítja az eszközöket az üzleteknek. Az árat nem hozták nyilvánosságra, de annyi tudható: versenyképes az emberi munkaerőhöz képest.
A robotok további haszna, hogy az üzletek kevesebb munkással tudnának működni: “A távirányítású robot lehetővé teszi, hogy egy ember több üzletben dolgozzon” – mondta Satoru Yoshizawa, a FamilyMart képviselője, hozzátéve: a vállalat számos üzletében különösen nehéz naponta három-öt órára embereket felvenni polcok egymásra rakására. A robot segítségével azonban egyetlen üzemeltetőt alkalmazhatnának több üzletben történő munkavégzésre, és arra összpontosíthatnának, hogy embereket a pénztárazás ellátására vegyenek fel.
A Covid-19 és a gyorsuló automatizálás
A járvány fokozta az automatizálás iránti érdeklődést, amelynek egyik oka az, hogy a robotok hozzájárulhatnak az emberek közötti kapcsolatok csökkentéséhez. A Komatsu szerint a Telexistence fokozott érdeklődést váltott ki a potenciális partnerek és ügyfelek részéről. A Model-T robotnak azonban még mindig van mit tennie, mielőtt ugyanolyan színvonalon működne, mint egy emberi dolgozó.
Például nyolc másodpercbe telik neki, amíg egy elemet polcra tesz, ez egy embernek körülbelül öt másodpercébe telik. Eddig a robot csak csomagolt termékeket tud kezelni, az ömlesztett péksüteményeket, gyümölcsöket és zöldségeket nem, a kutatások azonban folynak, és remélik, hogy az AI segítségével megtanítják a robotot az emberi mozgások automatikus másolására, hogy a későbbiekben pilóta nélkül is működhessen.