Az egyetem kutatói 300 vásárlót figyeltek meg, majd a vásárlási eredmények alapján megállapították, hogy azok, akik a bolt bejáratánál egy csésze ingyen kávét kaptak, azok 50 százalékkal több pénzt költöttek el és 30 százalékkal több terméket vásároltak, mint azok, akik nem jutottak koffeinhez – írta meg még júniusban a Study Finds.
A kutatás során egy spanyol kiskereskedelmi lánc és egy francia áruház bejáratánál 300 vásárlónak adtak különböző italt. 100 vásárló kapott koffeines kávét, 100 koffeinmentes kávét és 100 sima vizet. A vásárlás után pedig mindenkitől elkérték a blokkot, hogy összehasonlítsák, ki mennyit költött az üzletben.
A blokkok elemzéséből kiderült, hogy azok, akik koffeines kávét ittak, sokkal több terméket vásároltak, és több pénzt is költöttek.
Miért történhetett mindez?
A koffein egy természetes stimuláns, ami dopamint szabadít fel az agyban és stimulálja a központi idegrendszert. A kutatás vezetője szerint bár csökkenti a fáradságot és energikusabbnak érzi magát az ember, de ezzel párhuzamosan csökkenti az önkontrollt is.
Ennek köszönhető, hogy a kávé fogyasztóinál megemelkedett az impulzív vásárlás száma, azaz az olyan kiadás, amit nem terveztek be előre, hanem a helyszínen hoztak gyors döntést.
Az otthoni kávéfogyasztás is kihat az online vásárlásra
A tanulmány készítői nem csak a személyes vásárlást, hanem azt is megvizsgálták, hogy a koffeinfogyasztás kihat-e az internetes vásárlásra.
Egy 200 fős egyetemi csoportot vizsgáltak meg, akik koffeinmentes vagy koffeinmentes kávét ittak a kutatás idején. Ezután mindenkinek ki kellett választania egy előre megadott 66 tételes listából, hogy mit vásárol meg.
Azok, akik koffeint fogyasztottak, olyan tárgyakat választottak, amire alapvetően lehet nem is lenne szükségük, mint például a masszírozó. Akik nem fogyasztottak koffeint, inkább praktikusabb termékeket választottak, mint például a notebookot.