Sokan már most keresik az ajándékokat: Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója és parnere az ATV Híradónak azt mondta, a magyarok már ki vannak éhezve a karácsonyi vásárlásra. Már alapvetően magasabb a kereslet, ráadásul novemberben esedékes a nyugdíjprémium, ami 80 ezer forinttal fogja megemelni 2,5 millió embernek a karácsonyi keretét, emellett a jövő évi SZJA-visszatérítés is előrehozott költekezést generál.
Ebben az évben a vásárlóknak egyes termékekért mintegy 20-30 százalékkal többet kell fizetniük, és drágulnak az élelmiszerek is.
Az infláció, a munkaerőhiány, a lelassult szállítmányozás következtében elakadt termékek, kikötőben várakozó szállítmányok miatt azonban több népszerű termékkategóriában szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell számítani. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a bolti árcédula attól függ, hogy a kereskedőknek a beszállítók milyen árakon tudják továbbítani a termékeket. „Sajnos az eddigihez hasonló drágulással még számolni kell a következő hetekben is, tehát az ünnep előtti készülődésben is.”
Látszatdrágulás az elektronikai termékeknél
Idén főleg a szórakoztató elektronikai és a műszaki cikkeknél tapasztalható látszatdrágulás, ami azt jelenti, hogy az alacsonyabb ársávban kisebb a választék, a drágább termékeknél pedig jóval szélesebb a kínálat. Ez pedig a koronavírus utóhatása: a lelassult szállítmányozás valamint a gyártási problémák következménye – tette hozzá Madar Norbert.
Az árak emelkedése csak akkor áll meg, ha előbb a világban enyhülnek az ellátási gondok és mérséklődik a kereslet, ami viszont a közeljövőben aligha fog bekövetkezni.