A karácsonyi prémium sok helyen elvárás, máshol nem várt meglepetést, valahol pedig csak álom marad – derül ki a MKIK GVI felméréséből, amit a Növekedés szemlézett. Az idei évben, az adatokat figyelembe véve azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy a gazdasági nehézségek, az infláció mértéke az ünnepi pluszpénzek összegén is meglátszik. A felmérésből kiderült, hogy
2023-ban a cégek 68 százaléka egyáltalán nem tudott prémiumot adni a dolgozóinak.
Ezen felül a válaszadók hat százaléka úgy válaszolt, hogy bár adnak jutalmat, de azt évközben osztják ki, nem a karácsonyi időszakban. A megkérdezettek válaszaiból az is kiderül, hogy míg a magyar cégeknek csak a 25 százaléka oszt jutalmat, addig a külföldi tulajdonban lévő cégek esetében ez a szám 45 százalék.
De nemcsak a tulajdonosi kör a meghatározó a prémiumok mértékénél, hanem az is, hogy milyen szerkezetben, hány munkavállalóval működik az adott cég.
Az 1-9 fős cégekben dolgozók negyede kap év végi jutalmat, amire a 10-49 fős vállalkozásoknál minden második munkavállaló számíthat, az 50-249 fős cégek esetében pedig ez az arány 63 százalék.
A bónusz fajtáját tekintve a leggyakoribb a pénzbeli juttatás, az egyéb juttatási formák közül pedig a SZÉP-kártyák keretösszegének 200 ezer forintra emelése áll.