Hosszú évek óta exponenciális az e-kereskedelem bővülése nemcsak hazánkban, de az egész világon is, amire a koronavírus-járvány csak rátett egy lapáttal. A negyedik hullám miatt ismét sok a bizonytalanság, az életünk kiszámíthatatlanná vált, egyszerűsége és biztonságossága miatt éppen ezért egyre többen fordulnak olyanok is az online vásárlás felé, akik azelőtt ezt elképzelhetetlennek tartották magukról.
Perényi András, a Webshippy társalapítója arról beszélt, arra számítanak, hogy idén 20 százalékos lesz a teljes piac bővülése, de cégük még ennél is erőteljesebb emelkedést könyvelhet majd el a várakozások szerint. Mint mondta, 2019 decemberében 57 ezer csomagot szállítottak házhoz, ez a szám 2020 decemberére 130 ezer csomaggal megduplázódott, 2021 utolsó hónapjában pedig 200 ezernél is több csomaggal kalkulálnak.
Így változtak meg rendeléseink egy év alatt
A webáruházak számára kiszervezett logisztikai és dropshipping szolgáltatásokat, valamint logisztikai szoftver megoldásokat nyújtó vállalat ügyvezető-igazgatója elmondta, a rendelkezésre álló adataikban van némi meglepetés, ami az ünnepek előtt leadott rendeléseket illeti. Hozzátette, mivel közel 10.000 négyzetméteres robotizált raktárukban 1750 webáruház teljes rendeléskiszolgálása zajlik és a kiszállított csomagok által generált árbevétel az elmúlt egy évben több mint 11 milliárd forintot tett ki, országos szinten is releváns statisztikákkal tudnak szolgálni.
Tavaly karácsonykor a rendelések 41 százaléka az otthon és kert termékkategóriába tartozott, ez az arány most csak 19 százalék. Ennek oka lehet az is, hogy egy évvel ezelőtt az oltások hiányában még teljesen bezárkózott mindenki, több idő jutott a lakásunk és annak környezetének szépítésére.
A listavezető a szépségápolás és egészség termékkör, ami megőrizte tavalyi 28 százalékos részesedését a rendelések között. Érdekes továbbá, hogy látványos emelkedést produkált a játék és hobbi kategória, amely a tavalyi 4 százalékról 16 százalékra erősödött. Műszaki cikket tavaly a Webshippy rendszerén keresztül rendelők mindössze 5 százaléka vásárolt karácsonyt megelőzően, most ez az arány 11 százalékra emelkedett. Az általuk kezelt webshopokban több fogy emellett irodaszerekből, és babatermékekből a tavalyi év ugyanezen időszakához viszonyítva, de kevesebb könyvből és ruházatból.
Robotok állítják össze a csomagokat
Az online vásárlóknak a Webshippy ügyvezető igazgatója azt javasolja, a rendelés leadása előtt mindig győződjenek meg róla, hogy ki szállítja majd házhoz a csomagokat. „Ahogy közeledik a karácsony, úgy lesz egyre nagyobb nyomás a szállítócégeken, és előfordulhat olyan élethelyzet, amikor egyáltalán nem mindegy, hogy heteket vagy csak néhány napot kell várni a termékekre. Ha van választási lehetőség, érdemes magyar cégeket, magyar futárszolgálatokat választani, akik a Webshippyhez hasonlóan 24 órán belül garantáltan vállalják a szolgáltatást” – magyarázta.
Hozzátette, prémium szolgáltatásuknak köszönhetően a 16 óráig leadott rendeléseket akár még aznap este, munkaidő után ki tudják vinni a címre. Mindez annak köszönhető, hogy raktáraikban az Európában elérhető legpontosabb, leggyorsabb csomag-összekészítési eljárás valósul meg a robotrendszernek köszönhetően. Ennek lényege, hogy a termékeket a robotok szállítják a csomagolóállomáshoz, nem kollégáik gyűjtik össze őket a hagyományos módon.
A legnépszerűbb termékkategóriák 2021 karácsonyán:
Szépségápolás és egészség – 28 %
Otthon és kert – 19 %
Játék, hobbi – 16 %
Műszaki cikk – 11 %
Baba, mama – 5 %
Étel-ital – 4 %
Egészség, gyógyászat, étrendkiegészítők – 4 %
Irodaszerek, irodatechnika – 3 %
Háziállat – 3 %
Divat és ruházat – 2 %
Könyv – 2 %
Autó-motor – 2 %
Számítástechnika – 1 %
Sport és szabadidő – 1 %