A Mango divatmárka legújabb kollekciójában egy kalotaszegi népművészeti mintát használt fel, amelyet minimálisan átdolgozva varrtak egy hímzett dzsekire, számol be róla a Transtelex. Az esetre a La Blouse Roumaine Instagram-oldal hívta fel a figyelmet, ami tavaly a Louis Vuitton esetében is hasonló helyzetet leplezett le.
Hiányos forrásmegjelölés
A La Blouse Roumaine hívta fel a figyelmet, hogy a vastag ing mintája megszólalásig hasonlít a kalotaszegi magyar közösség hagyományos “írásos” hímzésére, azonban ezt a termék adatlapján sehol sem említik. Ehelyett csak azt tüntették fel, hogy a ruhadarabot Barcelonában tervezték és Kínában gyártották. A zakót az üzlet romániai kínálatában is meg lehet vásárolni, 449 lej az ára, míg Magyarországon 32 995 forintot kérnek érte.
A romániai közösségek hagyományos viseleteit bemutató oldal szerint ilyen esetekben a kulturális örökség megfelelő tisztelete és megjelölése fontos lenne a nemzetközi divatmárkák részéről.
Ennek az összetett mintának a kulturális eredete elismerést érdemel
– fogalmaznak.
Korábban is előfordult
Ez nem az első alkalom, hogy népművészeti elemeket használtak fel hivatkozás nélkül: a Louis Vuitton divatház korábban egy Szeben-Hegyalja régióra jellemző női inget másolt le, ami szintén nagy felháborodást váltott ki. Románia kulturális minisztere is panaszt tett az ügyben: a cég végül visszavonta a terméket, bocsánatot kért, és a román kulturális minisztériummal együttműködve rendezvényeket szervezett a helyi kézművesség népszerűsítésére. 2017-ben pedig a Dior másolta le a Belényes környéki román népviselet egy látványos darabját anélkül, hogy bármilyen hivatkozást tett volna a motívumok eredetére.