Mindenki tudja, hogy a Halloween nem lenne az igazi édességek nélkül, ám idén a trükkökért cserébe már kevesebb csokoládét találnak majd a gyerekek a vödreikben – adta hírül a CNN. Ennek az az oka, hogy a kakaó ára több, mint a duplájára nőtt az év eleje óta, és rekordmagasságban is maradt, derül ki a Wells Fargo által megosztott adatokból.
Már húsvétkor is voltak bajok
Az egekbe szökő árak már komoly problémákat okoztak a cukrászoknak olyan fő csokoládé-eladási szezonokban, mint a Valentin-nap és a húsvét. Mivel Halloween a következő nagy édességközpontú ünnep, a cégek kénytelenek kreatív megoldásokhoz folyamodni a kakaóhiány kezelésére.
Ez azt jelenti, hogy a vásárlók kisebb csokoládétáblákat, különféle új ízesítéseket és több nem csokoládés édességet láthatnak majd az üzletek polcain.
A kakaóválság folytatódik
„A kakaó nem olyan, mint egy átlagos mezőgazdasági termék. Nagyon speciális helyszín és hőmérséklet szükséges a termesztéséhez” – mondta David Branch, a Wells Fargo Agri-Food Intézetének ágazati vezetője. Az elmúlt három évben számos kedvezőtlen időjárási esemény sújtotta a Nyugat-Afrikában található kakaótermő régiókat, amelyek a globális kakaóellátás több mint 70%-át biztosítják.
Az El Niño megnövelte a hőmérsékletet és aszályt okozott a kakaóültetvényeken, később az özönvízszerű esők pedig súlyos gombás betegséget okoztak, amely károsítja a kakaófákat és csökkenti a terméshozamot.
Ennek eredményeként a Nemzetközi Kakaószervezet augusztusban azt vetítette előre, hogy a globális kakaótermelés ebben a szezonban 14,2%-kal fog csökkenni.
View this post on Instagram
A Hershey csokoládéóriás is azok közé a vállalatok közé tartozik, amelyeknek meg kellett küzdeniük a rendkívül magas árakkal. Augusztusban 287,8 millió dolláros (kb. 106 milliárd forint) működési nyereséget jelentettek, ami 48,7%-os csökkenést jelent az előző évhez képest.
Jövőre javulhat a helyzet
A kakaó kilátásai azonban mégsem annyira sötétek, mivel a kakaóelemzők és -kereskedők arra számítanak, hogy az idei deficit többletté alakulhat a javuló időjárási körülményeknek köszönhetően.
Ez azonban leghamarabb 2025 őszén hozhat kedvező változást. Így addig a cégek különböző megoldásokhoz folyamodnak.
Kisebb csokik, más töltelék
Az egyik ilyen módszer amit a vállalatok tehetnek, a termék méretének csökkentése – ez talán leginkább az édességcsomagokban lesz észrevehető. Más cégek azonban inkább az ízeken változtatnak: például csokiréteg helyett ostyát vagy diót raknak majd a nyalánkságokba.
A Mars édességóriás, a Skittles és az M&M’s márkák gyártója, a CNN-nek elmondta, hogy bár a csokoládé továbbra is a vevők kedvence, a vállalat bővítette gyümölcsös édességei és gumicukrai kínálatát az idei Halloweenra. A Mars Halloween témájú Skittleseket vezetett be, és olyan keverék csomagokat kínál, amelyek csokoládés és más jellegű édességeket vegyesen tartalmaznak.
Nő a kereslet a többi édesség iránt
Az elemzők a nem kakaós édességek eladásainak és termelésének növekedését is megfigyelték. A nem csokoládés édességek dollárértékű növekedése (12,1%) meghaladta a csokoládé eladásainak növekedését (5,8%) tavaly, a National Confectioners’ Association (NCA) 2024-es Treating Reportja szerint.
De azért pánikra semmi ok: a csokoládé alapú édességek egyelőre biztosan nem tűnnek el. Az iparág továbbra is az édességeladások több mint felét tette ki tavaly, 25,9 milliárd dollár értékben.