A termékek árkategóriáját – és ezzel együtt a jótállás idejét – 3 sávra osztotta a jogszabály: a 10-100 ezer forintba kerülő termékeknél kötelezően egy év lesz a jótállás, a 100-250 ezer forintosoknál két év, a 250 ezernél drágábbakra pedig 3 évet kell vállalni. Egyértelműen kitűnik: drágább termékhez hosszabb jótállási idő dukál.
Nagyobb fogyasztóvédelmi biztonság
Bár jelenleg is vannak olyan gyártók, amelyek bizonyos termékekre már most is a jogszabályban foglalt egyéves kötelező jótállási időn túl, önként további 1-2 év jótállást vállalnak, azonban a jövőben a termék árától függően az egy éven túli jótállás vállalása kötelezővé válhat – hangsúlyozta ki Aldrich Karin, a MediaMarkt jogi szakértője.
A cég szolgáltatásmenedzsere, Oláh Gergő szerint a vásárlók is egyre tudatosabbak, fontos számukra a garancia hossza, sokan akár hajlandóak akár nagyobb összeget szánni a beszerzésre.
Az új szabályozás nyomán elméletileg elképzelhető, hogy lesznek kereskedők, akik a különböző ársávokhoz igazítják a termékeket, ám Oláh Gergő szerint az ellenkezőjére nagyobb esély van: a gyártók dönthetnek úgy, hogy az első forgalomba hozatali ajánlott fogyasztói ár ársávos jótállási idejét az értékesítési ciklus végéig megadják a vevőknek, függetlenül attól, hogy a kiskereskedők mennyiért értékesítik azt. – írja a Napi.hu. Ez utóbbi megoldás azoknak jó, akik csúcskategóriás készüléket megjelenéskor nem tudnak megfizetni, csak később, mikor már lényegesen olcsóbban lehet hozzájutni. Akik hivatalos magyarországi forgalmazóktól szerzik be a termékeket, azok nem lesznek érdekeltek abban, hogy az alacsonyabb jótállási időt adják a vevőknek.
Mivel 2021-től rögzítik a fent írtak szerint a termékek javításával és cseréjével kapcsolatos eljárási szabályokat és határidőket – amik így nem a kereskedő vagy a szerviz mérlegelésére lesznek bízva -, ezzel a vásárlók nagyobb fogyasztóvédelmi biztonságot élvezhetnek.
További változások
Korábban nem volt pontosan meghatározva, hány meghibásodás, szervizelés után köteles a kereskedő cserélni a terméket, ám most ennek a végére is pont került: három javítás után a kereskedő nem mérlegelhet, adnia kell egy másikat. Ugyancsak rendes szabály, hogy amennyiben a termék javítására a kijavítási igény közlésétől számított 30 napon belül nem kerül sor, szintén cserélni kell. A vásárlóknak továbbá kényelmesebbé válik a jótállással kapcsolatos ügyintézés, hiszen a kereskedőknek az új jogszabályi rendelkezések alapján lehetőségük nyílik elektronikus jótállási jegyet adni – mondta a portálnak a MediaMarkt jogi szakértője, hozzátéve: trükközni azért nem lehet!