A kávé rituáléja olyan természetes részét képezi a modern Japán kultúrájának, mintha mindig is annak része lett volna. Pedig ez egyáltalán nem volt mindig így, néhány évtizeddel ezelőtt a japán reggelek még nem kávéval indultak, ahogyan manapság. A szigetország ízlését a Nestlé változtatta meg, akik a teázó nemzetet a világ negyedik legnagyobb kávéimportőrévé tették egy francia férfi ötletének segítségével – írja a Japan Insides.

Az 1970-es években a Nestlé Japánban leküzdhetetlennek tűnő kihívással szembesült
A kampányokra költött milliók, akciók, reklámok ellenére a Nestlé kávétermékei csak porosodtak a japán boltok polcain, az emberek rendületlenül ragaszkodtak a tea évszázados hagyományához. Miután a cég megértette, hogy valójában nem egy terméket akarnak eladni csupán, hanem egy egész kulturális elemet szeretnének bevezetni egy arra nem nyitott társadalomba, szokatlan lépés mellett döntöttek.
Leszerződtettek egy pszichológust, Clotaire Rapaille-t, aki új megközelítéssel indított, az élelmiszerekkel kialakított érzelmi kötődések irányából. Rapaille szerint az emberek azokkal az élelmiszerekkel alakítanak ki érzelmi kötődést, amelyeket a gyermekkori élményekhez kapcsolnak. Ezért azt javasolta, hogy egyáltalán ne próbáljanak meg kávét eladni a felnőtteknek, helyette a gyerekeket célozzák egy hosszú távú stratégiával.
Kifejezetten a gyerekeknek szánt, kávéízű édességeket és desszerteket kezdtek árulni,
a kávéízű csokik, zselék és drazsék szerte az országban megjelentek az üzletek kínálatában. A stratégiát sokan szkeptikusan fogadták, a Nestlé viszont kitartott, és az 1980-as évekre kiderült, hogy a fura módszer bevált. Munkába állt az első generáció, akik kávéízű édességeken nőttek fel, akik nemcsak a kávé ízét ismerték meg, hanem a koffein hatását is megszerették. Amikor a Nestlé ismét bevezette az instant kávét, immár ezt a generációt célozva meg, a reakciójuk merőben eltért a szüleikétől.
Példátlan sikert arattak
Rapaille-t annak idején a Genfi Egyetemen egyik hallgatója szúrta ki, akinek az apja a Nestlénél dolgozott. A diák apja meghallgatta az akkor még gyermekpszichológusként dolgozó tanár előadását – derül ki egy 22 évvel ezelőtti interjúból. A férfi gyakorlatilag az óra végén rögtön munkát ajánlott Rapaille-nek a Nestlénél, aki először nagyon meglepődött az ötleten, de a siker hatására pályát módosított, és sosem praktizált már gyermekpszichológusként.
A módszer hatékonysága példátlan volt, a japánok kávéfogyasztása folyamatosan emelkedett, 2014-re az ország a világ negyedik legnagyobb kávéimportőrévé vált, évente több mint 500 000 tonna kávét szállítanak Japánba.