Infláció, nem csökkenő adóterhek, szabályozási korlátozások: a kereskedelmi láncoknak 2023-ban is számos nehézséggel kellett szembenézniük. A Trade magazin friss FMCG kereskedelmi toplistájából kiderül, mennyire sikerült helytállniuk, hogyan nőtt a forgalmuk.
A lista élén nincs változás, a Lidl lekörözhetetlen, bár a növekedése mindössze 18 százalék volt, az infláció mellett így is közel 400 millió forintra nyitotta az ollót a toplista második helyezettjével szemben. Az ezüstérmes Spar 16 százalékos növekedést ért el tavaly, a Tesco pedig megőrizte a harmadik helyét.
A negyedik a rangsorban a Coop, az ötödik a CBA, a hatodik helyen az Aldi található, míg a Penny a hetedik.
Változás a 2022-es toplistával összevetve, hogy a nyolcadik és a kilencedik helyen az Auchan és a Reál helyet cserélt.
A lista tizedik helyén a DM szerepel, megelőzve a Rossmannt. A magazin megjegyzi, a drogáriák egyértelmű szárnyalást mutatnak. Bővülést tekintve akár a DM, akár a Rossmann kiválóságok mind, ahogy, bár sokkal alacsonyabb bázisról indulva, de a Dél-100-nak sem kell szégyenkeznie. Ha külön drogéria toplista is készülne, a Müller a negyedik helyen állna bővülési szempontból, de bruttó forgalmát tekintve a 3. a drogériák között.
A listán szereplő 15 lánc összteljesítménye a 2022-es, enyhén több, mint 6900 milliárd forint bruttó forgalom után 2023-ban 7900 milliárd fölé nőtt.
A vásárlók az inflációra, áremelkedésre válaszul az olcsóbb termékekre, kereskedelmi márkákra váltottak, sokkal inkább keresték az akciós termékeket és inkább gyakoribb, kisebb összegű vásárlásokat intéztek – olvasható a cikkben.