Egyre több ország esetében látszik az, hogy a bevásárlás már nem drágább, mint Magyarországon, az utóbbi hetekben több cikk is született a témában.
A napi.hu cikkének szerzője néhány hete még Írországban élt, saját kinti tapasztalatait vetette össze a magyarországi üzletek áraival és kínálatával. Leginkább sajátmárkás termékek közül válogatott, olyanokat vizsgált, amik mindkét országban megtalálhatóak a boltok polcaink.
A szubjektív teszt alapján arra a megállapításra jutott, hogy nincs olyan étel és alapanyag, ami esetében a magyar termék lett volna finomabb a felhozatalból. A cikkben példaként a Flora margarin is szerepel: míg itthon 39, ott 70 százalékos zsírtartalmú. Ahogy írják, a sajtokat jobb minőségű – például magasabb beltartalmú – tejből és hozzáadott növényi összetevők nélkül gyártják, a húsalapú készítmények pedig jóval több fehérjét tartalmaznak.
Ennek ellenére egy írországi bevásárlás átlagosan olcsóbb – ez már természetesen az összevetés objektív része – a végszámla összege ugyanis 16 százalékkal magasabb a magyar boltokban.
Például, 360 forintos euróárfolyam mellett: a Lidl instant kávé magyarországi ára 1100, szemben az ír 640-el. A hazai Tescóban egy kiló narancs 600 forint, az íreknél 378. A Lidl szeletelt ementáli sajtja míg itthon 650 forint, addig az írországi ára 572.
Vannak termékek, amikért az írek fizetnek többet, ilyen a tej, a tojás, vagy a finomliszt a Tesco kínálatából.
A nyugati ár-érték viszony ugyanakkor ebben az esetben sem elhanyagolható szempont. Jövőre egy magyar, minimálbért kereső munkavállaló 1 163 forintot vihet haza óránként, míg írországi társa 3 780 forintot, ami 3,25-szörös különbséget jelent. Így a fenti vásárlásra a hazai dolgozó 5,3 óra alatt keresi meg a pénzt, a hasonló cipőben járó ír mindössze 1,4 óra alatt termeli meg az ehhez szükséges összeget – olvasható a cikkben.