A huszonegyedik században a közösségi oldalakmegkerülhetetlen részeivé váltak az életünknek – ennek minden előnyével és hátrányával. Az influenszerek népszerűségének rohamos növekedése azonban új kihívások elé állítja az embereket: épp ezért döntött úgy a francia kormány, hogy hamarosan kötelező lesz feltüntetni, ha valaki retusálja a képeit vagy valamilyen filter használ – írja az Insider.
Különböző kutatások azt mutatják, hogy a fejlett országokban az emberek naponta átlagosan valamivel több, mint két órát töltenek a különböző közösségi csatornákon, mint például a Facebook, az Instagram, vagy az egyre népszerűbb TikTok és BeReal. Ezek az oldalak olyannyira meghatározóak, hogy a legtöbb márka ma már itt hirdeti a termékeit nagy követőbázissal bíró influenszerek segítségével. Bár már eddig is sok szabályozás született, amit ezt a marketing megoldást törvényi keretek közé szorítja,
Franciaországban hamarosan még szigorúbb szabályok vonatkoznak majd az influenszerekre.
Bruno Le Maire, a francia gazdasági miniszter, aki a digitális szuverenitásért is felelős – ironikus módon – a Twitteren jelentette be, hogy változtatni kívánnak a törvényeken. A tervezet alapján hamarosan az influenszereknek kötelező lesz jelezni a fotóik, a videóik mellett, hogy retusálták-e a tartalmat, vagy használtak-e bármilyen filtert, annak érdekében, hogy vonzóbbnak és szebbnek tűnjenek a követőik előtt.
A miniszter a bejegyzésében azt írja, hogy ez csak a fizetett partneri együttműködések esetén lesz kötelező jellegű, a célja pedig az, hogy megóvja a fiatalokat a közösségi oldalak káros pszichológiai hatásaitól. Az online felületekről visszaköszönő elérhetetlen, tökéletes szépség ideálja ugyanis
bizonyíthatóan sok felhasználónak okoz szorongást, félelmet, elégedetlenséget, extrém esetekben pedig akár depressziót, pánikrohamokat is.
A franciáknál nem ez az első eset, hogy szabályozni próbálják az elérhetetlen szépségideálhoz való hozzáállását az embereknek: 2017-ben törvénybe foglalták, hogy az utcai és televíziós reklámokban is fel kell tüntetni, ha retusált képet használnak. Az akkori egészségügyi miniszter szerint a modellek és a luxusmárkák által képviselt szépség ugyanis bizonyíthatóan megnövelte a különböző étkezi zavarok, például az anorexia és a bulimia arányát a fiatal lányok körében.