A pizzák ára kiugróan emelkedik, másfélszer olyan ütemben, mint az éttermi rántott húsé a KSH szerint. “A Margherita pizzánk jelenleg 1890 forint, ezt egy évvel ezelőtt 1590 forintért tudtuk adni. A paradicsomok, a sajtok és az összes hozzávaló ára emelkedett, ezt az árnövekedést nekünk is követni kellett, így 8-10%-kal meg kellett emelnünk a termékeink árát” – mondta az RTL Klub Híradójában Gergely István, a Megyeri Burgers ügyvezetője.
Júliusban 497 forintot kértek egy szelet csokitortáért átlagosan az országban, 8,3%-kal többet, mint egy évvel korábban. A cappucino ára is 6%-kal emelkedett, így 440 forintot fizettünk érte. Átlag felett emelkedtek az árak a cukrászdákban, a vendéglőkben és a boltokban.
Az uborkát 12,2%-kal, a csirkemellet 15%-kal adták drágábban, mint tavaly augusztusban. Azért elvétve akad egy-két termék, ami olcsóbb lett, például az alma ára 27,2%-kal került kevesebbe a KSH adatai szerint, a porszívókat 2,4%-kal, a férfi cipőket pedig 0,7%-kal árulták kevesebbért – ezek lefelé húzták az inflációt. “Az emberek ugye nem vásárolnak minden hónapban hűtőt és mosógépet sem, úgyhogy azt nem igazán érzik, hogy ezeknek a termékeknek annyira nem nőtt az ára, hanem alapvetően leginkább azt érzik, amikor lemennek a boltba vásárolni, akkor sokkal gyorsabb az áremelkedés” – Hornyák József, a Portfolio.hu makroelemzője.
Úgy számolnak, főleg olyan termékek drágulnak, amelyekből gyakrabban vásárolunk. “Az embereknek a tapasztalata nagyjából az, hogy legalább duplaakkora az infláció, mint amit a KSH-nak a hivatalos adatai mutatnak. Az inflációt újra majdnem 5%-ra mérte a KSH augusztusban, júliusban 4,6%-ra lassult a pénzromlás üteme, de az Eurostat akkor is Magyarországon mutatta ki az egyik legnagyobb drágulást az Unióban.