Nagy bejelentést tett az IKEA: a svéd bútorüzletlánc Európa-szerte elterjeszti használtcikk-platformját, ad hírt a Portfolio. A vállalat ezzel a lépéssel olyan piaci szereplőkkel kíván versenyre kelni, ahol rendszeres a használtáru-forgalom – ilyenek például az eBay vagy a Depop.
Besegít a gyártó a használt áruk eladásába
Az IKEA egyes áruházai már évek óta lehetőséget biztosítanak vásárlóinak, hogy régi bútoraikat visszavigyék az áruházba – cserébe akár egy új bútor árának felét kitevő utalványt kaphatnak.
A használt bútorokat az IKEA a “második esély sarokban” értékesíti tovább.
Az új kezdeményezés, az “IKEA Preowned” azonban a digitális piacot célozza: ezen az online platformon a vásárlók közvetlenül egymásnak adhatják el használt IKEA-termékeiket.

A weboldal tesztelése Oslóban és Madridban kezdődött augusztusban, és a pozitív tapasztalatoknak köszönhetően a vállalat a bővítés mellett döntött. Jesper Brodin, az IKEA-t tulajdonló Ingka Group vezérigazgatója a Financial Times-nak nyilatkozva elmondta:
Úgy döntöttünk, hogy Madridból Spanyolországra, Oslóból pedig Norvégiába terjeszkedünk. Pár éven belül szeretnénk Európa összes piacára kiterjeszteni [a platformot].
Az “IKEA Preowned” platform működése hasonló más használtcikk-piacterekéhez: a felhasználók saját fotóikat töltik fel használt bútoraikról vagy lakberendezési tárgyaikról, és maguk határozzák meg az eladási árat. Az IKEA mesterséges intelligencia segítségével további információkat csatol a hirdetéshez: például a termék méreteit és eredeti árát.
A platform a vásárlók számára vevővédelmi garanciát biztosít, az eladók pedig banki átutalással vagy utalvánnyal lesznek kifizetve. Az IKEA további ösztönzőként 15 százalékkal növeli az eladási árat, ha a vevő utalványt választ fizetési módként.