Gillis Lundgren tervező 1979-ben álmodta meg a bútordarabot, miután Billy Liljedahl, az IKEA reklámmenedzsere arról panaszkodott, hogy a megfelelő könyvespolcra vágyik, amit akkor még senki nem kínált, senki sem tervezett meg. Lundgrennek azonban bevillant valami: felvázolta az ötletét egy szalvéta hátoldalára, ugyanis attól tartott, hogy különben elfelejti a koncepciót. “Az ötletek romlandóak, és meg kell ragadnod a pillanatot, amint megérkezik” – mondta.
A könyvespolcot Billy Liljedahlról nevezte el, ami egyébként a mai napig népszerű darab könyvtárakban és nappalikban egyaránt.
Az átalakításoknak és az olcsóbb anyagok beszerzésének köszönhetően az IKEA idővel csökkenteni tudta a könyvespolc árát is: az eredeti BILLY tölgyből és fenyőből készül, míg a jelenlegi préselt fából és laminált anyagból. A jelenlegi BILLY szintén 10 centiméterrel (4 hüvelykkel) szélesebb, ami csökkenti az alapanyagok és a szállítás összköltségeit. Bevezették a lapos csomagolás fogalmát is, amely tovább csökkentette az összköltségeket – írja a Designtaxi.
“A lapos csomagolás, a folyamatos termékfejlesztés, a hatékonyabb gyártási módszerek és az egyre növekvő mennyiség lehetővé tette az Ikea számára, hogy Billy ma még olcsóbbá váljon, mint 30 évvel ezelőtt” – mondta Kerri Molinaro, az IKEA Canada elnöke.