Az Ikea a megfizethető, lapos csomagolású berendezéseiről és a boltokban működő zseniális étterméről ismert, a kedvelt svéd háztartási és bútorkereskedelmi lánc megtalálható szerte a világon. Beszéltek a jelenlegi és korábbi alkalmazottakkal annak érdekében, hogy kitaláljanak néhány lehetőséget arra, hogy a kecske is jól járjon, de a káposzta is megmaradjon – tehát a vásárlók kipróbálhassák és megtapasztalhassák a boltban található termékeket, de az alkalmazottak dolgát se nehezítsék. Ennek nyomán összegyűjtötték azt a 8 dolgot, amit sosem kéne az Ikeában csinálniuk a vevőknek – a külföldi alkalmazottak szerint.
1. Enni, amerre járunk
Az Ikea híres éttermeiről, amelyekben a svéd ételeket és harapnivalókat kínálják. Az egyik volt alkalmazott, Sonny Cartright azonban azt mondta az Insidernek, hogy udvariasabb lenne az, ha a vásárlók nem a kiállítási területen majszolnák a finomságokat és kortyolgatnák az italokat.
“Olyan sok ember jön ételekkel és italokkal a kezükben, és látni lehet az összes foltot, melyet a bútorokon hagynak” – mondta Cartright. Tehát a legjobb, ha az étkezőben étkezünk, elfogyasztjuk az innivalót, és még pluszban odafigyelünk, hogy ne koszoljuk össze a bútorokat, a kiállítási teret.
2. Minek a kuka?
Egyesek alapjáraton tudják, hogy a szemetet a kukába kell tenni, nem elszórni, amerre járunk – viszont vannak, akiknek ez még mindig nem megy. Ők azok, akik az ételcsomagolást, üres üveget és még sorolhatnánk, mennyi mindent a bútorokon hagynak, földre dobnak – és sajnos ez nem csak az Ikeában jellemző.
“A személyzetnek kell összegyűjtenie az ügyfelek által a bútorokon hagyott üres élelmiszer- és italcsomagolásokat. Ez tiszteletlen az alkalmazottakkal szemben” – mondta Cartright, hozzátéve: szemetesek az egész üzlet területén találhatók, így ezeket illene használni.
3. Rohangáló, rendetlenkedő gyerekek
“Nincs annál rosszabb, mint amikor a gyerekek végigmennek az üzletben, sikoltoznak, összekuszálják a dolgokat, ragacsos kéznyomatot hagynak mindenütt. Ez a személyzettel és más ügyfelekkel szemben is tiszteletlen” – folytatta Cartright, hozzátéve: illene ügyelni arra is, hogy gyermek ne vigyen olyan ételt vagy italt, mellyel rendetlenséget okozhat.
“Kérem, ne hagyják, hogy gyerek itallal a kezében futkározzon, ugyanis ez egy katasztrófa receptje, és ha végül kifolyik, akkor mi vagyunk azok, akik megtisztítják” – tette hozzá az áruház egyik munkatársa, Kelly Roberts.
Sok helyen a kisgyermekesek igénybe vehetik az Ikea Småland felügyelt játékterületét, ahol a képzett személyzet akár egy órát ingyen felügyeli a gyerekeket.
4. Nem bazár, hogy alkudozz
Roberts azt is elmondta: sokan rá akarják venni a dolgozókat, hogy a nekik járó alkalmazotti kedvezményt számítsák be a vásárláskor, így a vevőnek nem kell annyit fizetnie.
“Ez nemcsak kínos helyzetbe hoz minket, hanem veszélyeztetheti a munkahelyünket is” – mondta, hozzáfűzve: vannak már olyan jutalomkártyák, melyek segítségével a vásárlók kihasználhatják a különleges árakat és kedvezményeket, és a kártyatulajdonosok hétfőtől péntekig ingyenesen fogyaszthatnak meleg italt az Ikea élelmiszercsarnokában.
5. Kiállítási tárgyak extrém használata
Cartright szerint az ügyfeleknek kerülniük kellene a túlságos elkényelmesedést a bútorokon – nem szabad úgy kezelniük, mintha már az övék lenne. Az ágyak, székek és kanapék kipróbálásával alapvetően nincs baj, de sokan túlmennek ezen a határon:
“Egyszer azt tapasztaltuk, hogy valaki a kiállított WC-t használta a saját szükségleteihez, de érdekes maradványok voltak az ágyakban is” – árulta el.
6. Folyamatos türelmetlenség
Az Ikea üzletek meglehetősen tágasak, így az egyik oldalról a másikra való átjutás sokáig tarthat. Ezért fontos, hogy a vásárló türelmes legyen, amikor megkéri az alkalmazottat, hogy tegyen valamit érte.
“Ne legyél udvariatlan vagy előítéletes, ha látsz egy munkatársat sétálva, ahelyett, hogy úgy futna, ahogy akarod. Szinte a teljes 8 órás műszakban lábainkban állunk, és csak annyi energiánk van” – mondta Roberts, egy további problémát is ecsetelve: jó lenne, ha a segítséget kért vásárló egy helyen maradna, ugyanis nagyon nehéz egyetlen vevőt keresgélni egy hatalmas Ikea üzletben.
7. Rossz tárgy, rossz polc
A vásárlóknak meg kéne próbálniuk a tárgyakat az eredeti helyükre rakni – ez különösen fontos az Ikea raktár területén.
“Időnként a bútorok több dobozban vannak, és ha egy csomag helytelenül van elhelyezve, lehetetlenné teszi a személyzet és az ügyfelek számára a teljes készlet megtalálását” – mondta Cartright.
Ha valaki nem biztos benne, hogy hol találta az adott tárgyat, akkor jobb, ha az alkalmazottak segítségét kéri ahelyett, hogy olyan helyre teszi, ahova nem való.
8. Magas elvárások a dolgozókkal szemben
Az ünnepi idény az Ikea számára forgalmas időszak, emiatt az üzletek időnként extra dolgozókat alkalmaznak, hogy segítsék a szezonális túlfeszültség kezelését – és fontos szem előtt tartani, hogy egyes munkavállalóknak nem biztos, hogy van sok tapasztalata a helyszínnel vagy annak készletével kapcsolatban.
“Kérjük, legyen türelemmel a személyzettel az ünnepek alatt. Nagyon sok ember, akit ezekben az időkben felvesznek, új és átmeneti jellegűek, tehát nem biztos, hogy olyan ismereteik vannak, mint szeretnék” – mondta Roberts a bennfentesnek.