Meglepő dolgok, amikre nyáron sokkal többet költünk - A fogyasztás pszichológiája
Ahány ember, annyi szokás – tartja a mondás, de a vásárlás területére ez nem törvényszerűen igaz. Vannak ugyanis olyan tényezők, amik alapvetően képesek meghatározni azt, hogy mikor, miből és mennyit vásárolunk. Ezek között a tényezők között akadnak olyanok, amiket egyértelműen be lehet azonosítani, az ok-okozati viszony szemmel látható: ilyen volt például a koronavírus és a következtében bevezetett lezárások, amikor alaposan megcsappant a kereskedelmi forgalom. Vannak viszont olyan faktorok, amiket kevésbé veszünk észre, pedig legalább ugyanennyire fontosak, sőt bizonyos esetekben még meghatározóbbak lehetnek a fogyasztók számára. Ezek közé tartozik
az időjárás változása, ami a kutatások alapján az árak után a második legfontosabb tényező a vásárlási szokások tekintetében.
Az időjárás a hangulatunk alapja
Arról, hogy a napsütés vagy a hóesés mennyire fontos szerepet játszik az emberek mentális állapotában, Csehák Hajnalka pszichológust kérdeztük.
-Határozottan van alapja annak, hogy az időjárás meghatározza a hangulatot. Ez egy viszonylag keveset kutatott terület, de az elmúlt időszakban egyre inkább előtérbe került, mert egyre több közvetlen kapcsolatot lehet felfedezni a lelkiállapot és az időjárás között – kezdte magyarázni a szakember. – Egyébként már Goethe is arra utal a Faustban, hogy „a levegő nyomásváltozásainak játékszerei vagyunk”, szóval elég régóta tudjuk, hogy a két dolog között van összefüggés.
Elég, ha csak az úgynevezett szezonális affektív zavarra gondolunk, amit sokan csak téli depresszióként emlegetnek.
Persze, mint oly sok minden esetében, itt is vannak, akik érzékenyebbek ezekre a változásokra, vannak, akik kevésbé – ez egy teljesen személyes faktor, de valamilyen módon mindenkit befolyásol az időjárás.
A hideg félelmet okoz, ezért otthonról vásárolunk
A szakember szerint a hideg, zord időjárás alapvetően félelmetes, ezért sokkal több időt is töltünk a négy fal között.
-Gondoljunk például a gyerekrajzokra: a napocska általában kap egy mosolyt, vidáman ábrázolják, de az esőfelhőkre viszonylag ritkán rajzolnak mosolygós arcot a legkisebbek – magyarázza Csehák Hajnalka. – A szeles, esős, hóeséses és fagyos, egyszóval zordabb időjárásban általában az ember hangulata is zordabb, hiszen ez a fajta időjárás alapvetően sokkal veszélyesebbnek is tűnik, mint a napsütéses idő. A nagy esők, a havazás akadályokat jelentenek a közlekedésben, abban, hogy eljussunk egyik helyről a másikra. Épp ezért az ilyen időszakban sokkal többet tartózkodunk otthon, ami biztonságot ad, ahol védve vagyunk a külvilág káros hatásaitól – mesélte a szakértő, aki szerint ez a lehetséges magyarázat például arra a jelenségre is, hogy a kutatások szerint télen tizenkét százalékkal többet vásárolunk online.
Fotó: Getty Images
Télen alapvetően kevésbé szeretünk kimozdulni, de a vásárlás élményéről nehezen mondunk le.
Erre pedig tökéletes választás az online rendelés, az e-kereskedelem használata.
Nyáron bőkezűbbek vagyunk
A jó idő, a meleg beköszöntével ennek természetesen épp a fordítottja zajlik le, a szabadban töltött időhöz és a pénzköltéshez is máshogy viszonyulunk.
-Nyáron sokkal többet sétálunk, sokkal többet vagyunk a természetben, a szabadban. Szívesebben is tesszük, a napsütéses órák száma pedig egyre csak növekszik, így a lehetőségeink is nagyobbak.
Az alaphangulatunk egyszerűen jobb, felszabadultabbak vagyunk, ami hatással van a kapcsolatainkra, a szokásainkra, a döntéseinkre is
– fejtette ki a véleményét a pszichológus.
Ezt támasztja alá az a 2013-as kutatás is, amit az Allianz Group felkérésére készítettek. Ebben arra következtetésre jutnak, hogy a fogyasztási szokások, a turizmus, a ruhakereskedelem, az éttermek bevételei mind legalább annyira érzékenyek az időjárás, az évszakok változására, mint mondjuk az árfolyamokra. Egy másik kutatás azt mutatta ki, hogy nyáron tényleg jóval bőkezűbben bánunk a pénzünkkel,
a napsütésnek pedig sok esetben a piacot is felforgató hatása van arra, hogy mennyi pénzt vagyunk hajlandóak elkölteni egy-egy termékre.
- A nyári hónapok alatt akár 56 százalékkal többet is hajlandóak vagyunk kifizetni egy edzőtermi bérletre, mint télen. A szakértők ezt azzal magyarázzák, hogy ilyenkor nagyobb a motiváció és a lelkesedés.
- A repülőjegyértékesítés is számottevően több és nagyobb forgalmat is bonyolít le, mint a hideg hónapokban. Nyáron akár negyven százalékkal többet is kifizetünk egy útért.
- A melegben még az újságelőfizetések is népszerűbbek. A téli hónapokhoz képest a meleg időben 50 százalékkal többet is áldozunk arra, hogy előfizetéshez jussunk.
Nagy kedvencek nyáron és télen
Több kutatás is foglalkozik azzal, hogy mik azok a termékek, amik kifejezetten egy bizonyos évszakhoz köthetőek és ilyenkor adnak el belőlük a legtöbbet. Egy brit tanulmány például arra mutat rá, hogy a hőmérséklet emelkedésével akár már pár fokos különbségnél is előre meg lehet állapítani, hogy mik fogynak majd gyorsabban és mik kevésbé.
A statisztikák szerint például ha tíz-tizenöt fokkal melegszik az idő, akkor 2 százalékkal nő az üdítők, 24 százalékkal a légkondicionálók, 11 százalékkal a naptejek és 13 százalékkal a kerti eszközök eladása. Ugyanez a folyamat természetesen télen is megfigyelhető. A sötét, hideg idő beköszöntével, 10 fokos lehűlés esetén 2 százalékkal több zacskós levest, 15 százalékkal több hordozható fűtőtestet és 25 százalékkal több egércsapdát vásárolunk.