„Kerek csokoládé, hosszú csokoládé, szögletes csokoládé, lapos csokoládé – és minden olyan csokoládé, amit készítenek a világon” – ezt válaszolta a legendás Gombóc Artúr, ha megkérdezték, melyik a kedvenc csokija. Pedig ha édességre vágyunk, egyáltalán nem mindegy, hogy mi és mennyiért kerül a kosarunkba, a jelenlegi piaci helyzet pedig nem könnyíti meg a választást.
A csütörtöki sajtótájékoztatón Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára elmondta, az ágazatban a legégetőbb aktualitások a modernizáció, az energiahatékonyság, a különböző fenntarthatósági célok elérése. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke kiemelte, az áremelkedés tovább folytatódik majd a következő időszakban. A két fő tényező, ami a bolti csokoládék árait befolyásolja, hogy mennyibe kerül a kakaó és a cukor. Sánta Sándor szerint az ellátási láncra is nagy hangsúlyt kell helyeznie a gyártóknak, mert ezen a fronton is kezdődnek a gondok: sokszor már elmaradoznak az ígért szállítmányok.
Tavaly a teljes édességpiac 380 milliárd forint forgalmat bonyolított, az erős infláció ezt a szektort sem kerülte el.
A húsvéti édességek becsült mennyisége 2023-ban 1000 tonna volt, 10 milliárd forint értékben.
Választékból idén nincs hiány: a húsvéti nasik változatos méretben, ízben és alakban szerepelnek a boltok polcain. A skála két végpontján a tejbevonóból készült, kevésbé jó minőségű figurák és a svájci Lindt egykilós arany nyulai állnak. Előbbiből a legolcsóbb példányokat alig néhány száz forintért vehetjük meg, utóbbit pedig közel 24 ezer forint ellenében vihetjük haza.
Tovább drágulnak a húsvéti csokoládék
A húsvéti csokifigurák idén átlagosan 15 százalékkal drágultak tavalyhoz képest. Az ünnepi édességforgalom azonban változatlan, és a toplista élén idén is a csokitojás és a csokinyúl állnak.
Noha a piaci adatok szerint a növekvő édességárak miatt általánosan visszaesett az édességvásárlási kedv, a szakértők szerint ez a tendencia a húsvéti vásárlásokat nem érinti.
Az infláció legnagyobb hajtóereje az alapanyagok áremelkedése. A cukorral kevesebb a gond, jó év vár a piacra: a 2023/2024-es szezonban a globális cukortermelés elérheti a 178,4 millió tonnát, közelítve a két szezonnal ezelőtti, rekordnak számító 180 millió tonnához. A megnövekedett kereslet azonban a jó termés ellenére is felfelé hajtja a cukor árát. A hazai cukor-ár hullámzó, de ez becsapós: jelenleg az Ukrajnából beérkező cukor tartja az európai átlag alatt a magyar árakat – hangzott el a sajtótájékoztatón.
Brutálisat robbant a kakaó ára
A kakaó ára 400 százalékot nőtt egyetlen év alatt. A kakaóbab-termelés az elmúlt években már nem elégítette ki a keresletet, ez a hiány pedig várhatóan tovább nő majd. A válsághelyzet kialakulásáért több összetevő együttese okolható: az időjárási viszonyok drasztikus megváltozása, a kártevők megjelenése, az ültetvények elöregedése és a munkaerőhiány.
A kakaó piaca földrajzilag behatárolt, koncentrált piac, ugyanis a globális kínálat közel 60%-át két afrikai ország, Elefántcsontpart és Ghána adja. Most viszont az átlagosnál melegebb és szárazabb időjárás miatt, illetve az országon áthaladó Harmattan passzátszélnek köszönhetően elkezdtek kiszáradni az elefántcsontparti kakaóültetvények. Mint hallhattuk,
az átlagos terméshozamhoz képest nagyjából 40 százalékkal alacsonyabb mennyiséget tudott világpiacra bocsátani az ország.
Nem mind arany, ami fénylik
Kitekintésként érdemes megjegyeznünk, hogy a csokoládé definícióját a Magyar Élelmiszerkönyv előírásai határozzák meg. Ami ezeknek a feltételeknek nem felel meg, törvényesen nem nevezhető (ét)csokoládénak: „olyan termék, amely kakaótermékekből és cukrokból készül (…) legalább 35% összes kakaó szárazanyagot tartalmaz, ebből legalább 18% a kakaóvaj és legalább 14% a zsírmentes kakaó szárazanyag” – olvasható a vonatkozó előírásban.
A tejcsokoládé ezzel szemben kakaótermékekből, cukrokból és tejből vagy tejtermékekből áll. Így a tejcsokik esetében legalább 30% kakaó szárazanyagra, valamint legalább 18% tej szárazanyagra van szükség (ez részben vagy teljesen dehidratált teljes tejet, félig vagy teljesen fölözött tejet, tejszínt, vajat vagy tejzsírt és legalább 4,5% tejzsírt tartalmaz).
Mivel az étcsokoládétól eltérően a tejcsokoládék esetében nincs kikötés a minimum kakaóvaj-tartalomra, a gyártók úgy csalják el ezt a fontos összetevőt, ahogy akarják.
A leghatékonyabb költségcsökkentés ugyanis a cukortartalom növelése és kakaóvaj olcsóbb zsiradékkal való helyettesítése. A végeredményt pedig utólag mindenféle aromával turbózzák. A minőségi tejcsoki az alábbiakból áll: kakaómassza, kakaóvaj, tejpor és cukor. A tömegtermékeket jellemzően erősen vaníliázzák is, ez ugyanis ügyesen elfedi a gyengébb ízminőséget.
Már a minőséget keressük a boltban
Az elmúlt évek tendenciája alapján a fogyasztók többsége már a minőségre, nem a mennyiségre gyúr, úgyhogy a silány tortabevonós nyulak kevésbé népszerűek. Rimóczi László grillázs-és csokoládékészítő a Startlap megkeresésére elmondta, ugyan véleménye szerint a húsvéti piac látványosan szűkül, az is jól látható, hogy a vásárlók a minőséget keresik. Úgy gondolja, a 70-es 80-as években főleg azért értük be a műcsokikkal, mert nem volt viszonyítási alapunk.
„A hagyományos húsvétozás kezd kikopni a divatból, manapság inkább pihenni utaznak el a családok az ünnepen. Emiatt csokoládé is kevesebb fogy. A koronavírus-járvány alatt látványosan fellendült a húsvéti csokik piaca. A tortabevonó helyett a valódi étcsokoládét, a magas minőségű nyalánkságokat keresik főleg a vásárlók. A hitvallásom mindig is az volt, hogy az íz fontosabb a formánál, ez alapján értékesítek” – mondta a csokikészítő. Hozzátette, 10 éve üzemelő csokiboltjában a minőség mellett a folyamatos megújulásra törekszik, idén is egy újdonság a legnagyobb sláger a termékkínálatukból, a „húsvéti tükörtojás”.
A Magyar Édességgyártók Szövetségének sajtótájékoztatóján megtudtuk:
A szeletes termékek a piac vesztesei: a vásárlásuk szabad szemmel is jól látható módon visszaesőben van, a táblás termékek ár-érték arányban ugyanis jobban megérik a vásárlók számára.
A szektort érintő változás még, hogy egyre elterjedtebbek és népszerűbbek a természetes színezékek. Ilyen például a kurkumából kinyert Curcumin E100, a bársonyvirág kivonata (Lutein E161b) és a különböző karotinoidok is.
Fordul a kocka: visszatérhetnek a műcsokik?
Az iparág nemzedékek óta nem találkozott ekkora problémával, mint a jelenlegi, elszabadult kakaó-ár. A nagyvállalatok válaszképp próbálnak a kevesebb kakaóhasználat irányába lépéseket tenni.
A kialakult kakaóhiányra több nagy gyártó is reagált már:
- A Mars csökkentette a népszerű Galaxy csokoládészeletet súlyát 10 grammal
- A Nestlé nemrég mutatta be új, mogyoró ízű, buborékos Aero csokoládécsaládját, amely csupán harmadannyit nyom, mint a konkurens termékek
- A Hershey egyik új fánkját már nem teljes bevonattal, hanem részleges csokoládémártással készíti
- Több nagy gyártónál is megjelentek a mogyoróvajjal megtöltött termékek
- A kakaóvaj egy részét a gyártók döntő többsége az olcsóbb és elérhetőbb pálmaolajjal helyettesíti
„Örültünk, hogy a kakaómasszák és tejbevonók ideje lejárt, de most talán újra hezitálni kezdenek majd a gyártók, nem kizárt, hogy visszatérnek a helyettesítő termékek”
– mondta el a csütörtöki sajtótájékoztatón Sánta Sándor.
A kakaó embertelen léptékű drágulására a gyártók kétféleképpen reagálhatnak: áremeléssel vagy minőségrontással.
„A kakaó esetében kézzelfogható, fundamentális problémákkal állunk szemben, ezeken lehet javítani. Korábban a gyártók kereskedőktől vették a kakaót, most elindult egy összefogás, hogy közösen, közvetlenül a gyártótól szerezzék be azt. Így jutányosabban juthatnának hozzá. Nem gondolom, hogy a nagy gyártók a silányabb minőség mellett döntetnének, az áremelkedés várhatóan folytatódni fog és bízunk benne, hogy idővel normalizálódik majd a helyzet” – árulta el Sánta Sándor.
Az infláció és az áremelkedés következményeként a saját márkás termékek fogyasztása az egész élelmiszeripar területén növekszik. Noha az édességiparban legendásan erős a márkahűség, itt is elindult a váltás, az olcsóbb, saját márkás nyalánkságok egyre népszerűbbek.
Címlapkép: Getty Images