Egy francia vállalkozó, Thibaud Hug de Larauze avatja be az érdeklődőket a használt mobilok rejtelmeibe, és arra is választ ad, érdemes-e “second hand készülékeket” venni. Hat évvel ezelőtt ő és két partnere hozta létre a Back Market – amely európai országokban és az Egyesült Államokban működik -, ami piacot kínál több száz másik vállalat számára, hogy eladhassa használt, de felújított termékeit.
Azt azért érdemes leszögezni, hogy a megbízható kereskedőknél lévő telefonok egyike sem új, ehelyett felújításra kerülnek, ami ellenőrzésekkel, javításokkal és tisztítással jár. Amint a telefonok megfelelnek az előírt szabványoknak, akár egy év garanciával értékesíthető.
Tavaly körülbelül 137 millió használt okostelefont adtak el az Egyesült Államokban és Európában a Counterpoint Research szerint.
Jeff Fieldhack, a Counterpoint kutatási vezetője szerint a használt okostelefonok értékesítése az összes okostelefon-értékesítés mintegy 10% -át teszi ki. De mi a vonzereje annak, hogy valaki megvegyen egy néhány éves, használt telefont ahelyett, hogy egy olcsóbb árkategóriájú, de új készülékre tenne szert? Mindez a Samsung, a Huawei és különösen az Apple úgynevezett zászlóshajó telefonjain múlik. Nem titok, újonnan vásárolva ezek a csúcskategóriás készülékek rendkívül drágák lehetnek, de az indulásuk után néhány hónapon belül valószínűleg 15% -os kedvezménnyel jelennek meg a használt piacokon, és két év múlva a kedvezmény akár 50% -os lesz. “A három, négy évvel ezelőtti iPhone készülék továbbra is jobb minőségű eszköz, mint valami új a 200-300 dolláros tartományban” – mondta a BBC-nek Fieldhack.
Egy évtizeddel ezelőtt a használt telefonokat általában olyan piacokon értékesítették, mint az eBay. A vásárlóknak nehéz volt tudniuk a vásárolt eszköz minőségét, és nem valószínű, hogy garanciát kaptak. Most a felújított elektronikát forgalmazó cégek mindent megtesznek, hogy megnyugtassák vásárlóikat. Valójában az iparban élők egyértelmű határvonalat húznának a használt és a professzionálisan felújított telefonok között, ráadásul garanciát is kapnak.
Élen az Apple
Hug de Larauze úr arra számít, hogy a használt okostelefonok értékesítése 2030-ra megegyezik az új eszközök értékesítésével, Jeff Fieldhack elemző szerint azonban ez kissé optimista. Úgy véli. a cégek nagy előrelépéseket tettek a minőség és a szolgáltatás javítása terén, az ügyfelek továbbra is óvatosak, különösen olyan fontos piacokon, mint Kína, a Közel-Kelet és Kelet-Európa. “Sok félelem van a másodlagos piaccal kapcsolatban, és sok piacon a minőségi kérdést még mindig le kell küzdeni” – mondja.
A bizalom hiánya mellett egy másik kérdés is felmerül: a szoftverfrissítéseké. Előfordulhat, hogy a régebbi telefonok nem kapják meg a legújabb szoftvert, ami miatt egyes alkalmazások nem érhetők el. Nem elhanyagolható az sem, hogy sok függ az Apple termékek népszerűségétől, melyek a használt okostelefonok értékesítésének 40% -át adják.
Sok ügyfél inkább egy használt Apple telefont vagy számítógépet vesz, mint egy másik márka legújabb, esetleg olcsóbb készülékét.
Ők mindenképpen be akarnak jutni az Apple ökoszisztémába, elfogadható áron, így meghozzák a kompromisszumot, hogy a használt készülékek közül válasszanak. Míg az Apple termékeket minőségük teszi kívánatossá a használt piacon, sok okostelefon-gyártót bírálnak, amiért megnehezítik a készülékeik javítását, felújítását. Az Egyesült Államokban például a Javító Szövetség olyan jogszabályok elfogadtatására törekszik, amelyek a cégeket kézikönyvek és a termékek javításához szükséges egyéb információk kiadására kényszerítik, míg az Európai Unió ebben az évben javaslatot tett az újrafelhasználhatóság és a javíthatóság előmozdítására – mindez megkönnyítené a felújító cégek életét. Egyébként a kisebb javítócégek megsegítésére az Apple elindított egy programot júliusban, amely képzést és hozzáférést biztosít a cég alkatrészeihez.
Kell az új?
Az okostelefon-ipar hatalmas marketingkampányainak árnyékában működő használt telefon piac nehéz helyzetben van, hiszen a reklámok mindennap azt üzenik az embereknek, hogy az, ami a zsebükben van, túl régi. Ennek az üzenetnek azonban érdemes ellenállni, hiszen ezzel nemcsak pénzt spórolunk, hanem a környezeten is segítünk. Hug de Larauze kijelentette: “Szüksége van valami újra? Nem, azt hiszem, nem. Úgy vélem, érdemesebb megfontolni a javítást, és a lehető legtovább megtartani a készüléket.”