Hitelfelvételes online banki csalás terjed, már félmilliárd forintot loptak
Magyarországon kiberbűnözők több száz alkalommal próbáltak meg személyi kölcsönt felvenni áldozatok nevében, és több mint száz esetben sikerrel is jártak, átlagosan 4 millió forintos adósságba sodorva az érintetteket, írja a 24.hu.
Az Magyar Nemzeti Bank (MNB) vezetői körlevélben felszólította a bankokat, hogy tegyék lehetővé ügyfeleik számára az online személyihitel-igénylés letiltását, hogy csökkentsék a kockázatokat.
Gyakori a hitelfelvételes csalás
A bankok 2021 és 2023 között mintegy 250 visszaélést regisztráltak, melyek közül 120 esetben sikerült a csalóknak hitelt felvenniük az áldozatok nevében. A bankok több mint 130 esetben azonban sikeresen megelőzték a csalásokat, és néhány esetben utólag vissza tudták szerezni a felvett hitelösszegeket.
Az MNB ügyfélszolgálatára az elmúlt fél évben 19 panasz érkezett, ami növekvő gyakoriságra utal. Arról azonban nem tudtak adattal szolgálni, hogy a kártérítés minden esetben megtörtént-e.
Dolgoznak a hitelfelvétel biztonságosabbá tételén
A digitális banki csatornák biztonságának növelése érdekében szeptembertől a bankoknak átutalási limiteket kell bevezetniük az internetbankban és a mobilbankban. Az OTP már májusban bevezette az egymillió forintos napi limitet online tranzakciók esetére.
Az új szabályok célja, hogy megakadályozzák a nagyobb összegek átutalását abban az esetben, ha csalók férnének a bakszámlához.
A csalások megelőzése érdekében kulcsfontosságú, hogy az ügyfelek felismerjék a csalási kísérleteket és azonnal értesítsék bankjukat, hiszen ezesetben van a legjobb esélyük a teljes kártalanításra. Az MNB arra is felhívja a figyelmet, hogy a kiberbűnözők gyakran használják az apróhirdetési oldalakat és adathalász sms-eket, leveleket, hogy megszerezzék az ügyfelek banki adatait. Az ügyfeleknek különösen óvatosnak kell lenniük, ha ismeretlen forrásból érkező linkeken keresztül kérik banki adataik megadását vagy távoli hozzáférést biztosító programok telepítését.