Július 1-jétől tilos lesz az egyszer használatos műanyagok forgalmazása. Ilyen termék többek között a szívószál, műanyag tál, evőeszközök, lufi, alátétek, italkeverő eszközök, valamint a műanyag fülpiszkálók. Tilos lesz továbbá azon könnyű műanyag hordtasakok forgalomba hozatala is, amelyek falvastagsága 15 mikron és a feletti, a biológiailag lebomló műanyagból készült kivételével.
Mostantól jelölni kell a termékeken, tartalmaz-e műanyagot
Nemcsak az egyes egyszer használatos műanyag termékeknek a kivezetése kezdődött meg, de ezzel szinte egyidejűleg, 2021. július 3-ától uniós szinten egységes jelölésekkel kell ezekről tájékoztatást nyújtani a fogyasztók számára.
Vagyis fel kell majd tüntetni, hogy a termékek műanyagból készültek, illetve tartalmaznak műanyagot, és negatív hatást gyakorolnak a környezetre.
A gyártóknak alkalmazniuk kell az egészségügyi betétek, tamponok és tamponapplikátorok, nedves törlőkendők, dohánytermékek és italpoharak esetében is az uniós jelölési követelményeket, amely hozzájárul a hulladékok elhagyásának csökkentéséhez.
Emellett az egyszer használatos műanyagtermékek gyártóit a hulladékgazdálkodási hatóságnál 2022. január 15-ig nyilvántartásba kell venni, 2022. január 1-jétől pedig a gyártóknak nyilvántartást kell vezetniük, valamint kötelező lesz számukra az adatszolgáltatás a Magyarországon forgalomba hozott egyes egyszer használatos műanyagtermékekről.
Fókuszban a PET palackok is
A jogszabály rögzíti a műanyag (PET) italpalackok elkülönített gyűjtésére vonatkozó célértékeket is, amely szerint 2025-re a tárgyévben forgalomba hozott italpalackok 77 százalékát, 2029-re 90 százalékát elkülönítetten kell gyűjteni. A gyártóknak továbbá gondoskodniuk kell arról, hogy az általuk forgalomba hozott PET italpalackok 2025-től legalább negyede, 2030-tól pedig mintegy harmada újrafeldolgozott műanyagból készüljön. A követelmények megfelelő alkalmazását a hulladékgazdálkodási hatóság ellenőrzi majd.
Szentkirályi Alexandra a ProfiKomp Zrt. telephelyén nézte meg, hogyan tudják környezetkímélőbb módon feldolgozni a már nem használt és lebontható műanyag termékeket. A kormányszóvivő a videóban elmondta: a mostani tiltással a jövőben forgalomba nem hozható termékeknek mind lesz megfelelő, de környezetkímélő alternatívája, ilyenek például az élelmiszerboltokban a hálós textilzsákok, vagy a papír szívószálak.
“Ma már sok fából, üvegből, fémből vagy éppen papírból készült termék érhető el, amelyek használata könnyebbséget jelent majd a környezetünk számára” – tette hozzá.
A fogyasztók érezhetik meg
Az ATV által korábban megkérdezett szakértő szerint a gyártók és forgalmazók plusz költségeit a fogyasztók fogják megfizetni: „Az új szabályok többletköltséggel járnak, mind a gyártók, mind a forgalmazók, mind a fogyasztók számára” – magyarázta Jancsa-Pék Judit, a Leitner&Leitner vezető tanácsadója.
Auchan, Aldi, Tesco: így készültek fel
A brit Aldi már korábban lépett: “zöldebb” köntösbe öltöztetik a saját márkás termékekek egy részét. A boltlánc olyan műanyagokat hasznosított újra csomagolásként, amelyek egyébként az óceánokban kötnének ki – írta korábban a Napi.hu.
A Sharpak cég által gyártott csomagolás nyomon követhető és tanúsítottan újrahasznosított műanyaghulladékból készül, amelyet az óceáni műanyagszennyezés veszélyének kitett partvidékéken az ott élő közösségek gyűjtöttek össze. Az Aldi szerint ezzel a lépéssel évente összesen 76 tonna műanyag nem kerül majd be az óceánokba, ez pedig annyi, mintha három 3 millió műanyagflakontól szabadítanák meg a vizeket.
A hazai vállalat korábbi közleménye szerint az ALDI Magyarország mindennapjainak szerves részét képezi a minden területre kiterjedő felelős működés és a jövő iránt érzett felelősség, éppen ezért a vállalat már eddig is számos lépést tett az élhető környezet érdekében többek között
Az Aldi a „Tegyünk ma a holnapért” kampány keretében következetesen hajtja végre a „Mellőzni. Újrafelhasználni. Újrahasznosítani” szlogen alatt futó intézkedéseit, amelyeknek eredményeképpen 2025-re a saját márkás termékei esetében 100%-ban újrahasznosítható csomagolóanyagot fog használni, illetve 2025-ig 15%-kal csökkenti a sajátmárkás csomagolóanyag-felhasználását.
Ennek egyik lépéseként már 2019-ben kivezette kínálatából az egyszer használatos műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat, amelyeket alternatív anyagból készült termékekkel helyettesített. A vállalat fokozatosan elhagyta sajátmárkás, magyar beszerzésű tejtermékekről a műanyag fedőket, ennek köszönhetően éves szinten 16,4 tonnával csökkent a csomagolások műanyagfelhasználása. Átalakulnak a sajátmárkás üdítőitalok is.
Az Auchan már áprilisban bejelentette: tovább bővül a vállalat környezetbarát csomagolóeszközeinek palettája: a pékárukat már textiltasakban is hazavihetjük. A kétféle méretben megvásárolható, praktikus és mutatós tárolók moshatók, így többszörösen is felhasználhatók. Emellett 2019 végén a hazai piacon elsőként vezették be egy újabb alternatívaként az Auchan karton bevásárlódobozt. A most júliustól életbe lépő szabályozás előtt már kivonták a forgalomból azokat az egyszer használatos műanyagokat, így a műanyag evőeszközöket, poharakat, tányérokat, fültisztító pálcikát, szívószálat. A zöldségek, gyümölcsök és a pékáruk vásárlásánál már többféle újra felhasználható tasakokat, biológiai alapanyagokból készült zacskót kínálnak.
A Tesco üzleteiben az újrahasznosító állomások már korábban megjelentek, ezek az idén ezer tonna puha műanyagtól szabadítják meg a környezetet. A Tesco kipróbál egy olyan rendszert az Egyesült Királyságban, ahol az online vásárlók újrahasznosítható csomagolásban rendelhetik meg a termékeket.
Számos terméket vezet be kínálatába a Lidl is, melyek legalább 95 százalékban újrahasznosított műanyagból készülnek. A termékek gyártása során 28,5 tonna régi műanyag került újrafelhasználásra.
A McDonald’s is száműzte az egyszer használatos műanyagot
A magyarországi McDonald’s 800 millió forintot fordít arra, hogy kivonja a rendszeréből az egyszer használatos műanyagokat – közölte még júiusban a gyorsétteremlánc az MTI-vel. A McDonald’s vállalta, hogy 2021 végéig fenntartható erdőgazdálkodásból származó fa, papír, vagy rost alapanyagú eszközökkel váltja ki az egyszer használatos műanyag csomagolókat, ahol az élelmiszerbiztonsági szabályok és a technológia ezt megengedik. Ezzel évente csaknem 200 tonna műanyag tűnik el.
A csere fokozatos lesz: elsőként a műanyag szívószálak és az evőeszközök kerültek sorra, ez a folyamat már idén júniusban elindult, így már például a fagyihoz fából készült kanalat adnak.
Ez egy évre vetítve majdnem 46 millió szívószál, több mint 11 millió kanál, 2 millió villa és kés cseréjét jelenti környezetbarát anyagból készült eszközre. További több millió darabbal csökken a műanyag eszközök felhasználása azzal, hogy lecserélik az italos poharak műanyag fedőit, szeptembertől pedig a műanyagpoharakat is. A váltás végére a csomagolások 99 százaléka megújuló, újrahasznosított vagy fenntartható forrásból fog származni.
A Burger King is a környezetvédelemre fókuszál: 2019-ben bejelentették, hogy a gyermekmenühöz nem adnak műanyag játékokat. A cég azt ígéri,
2025-ig a magyar Burger Kingekből is eltűnnek a műanyag játékfigurák.
Idén májusban pedig kiderült, a vállalatnál olyan alternatívákat tesztelnek, amellyel kiválthatóak a műanyag termékek, például a villák, kanalak és szívószálak.