A digitális világ fejlődését jól mutatja, hogy a csekkek közel harmadát bankkártyával fizetik az ügyfelek a postahelyeken és egyre nő azok száma is, akik a csekkbefizető mobil applikációt használják. Az iCsekk alkalmazás segítségével, a papíralapú csekkeken lévő QR-kód beolvasása után egyenlíthetők ki a közműszolgáltatói díjak, elektronikus fizetéssel. A Posta és a Díjnet 2020 februárjában újította meg a közös alkalmazását, előkészítve ezzel a 2021-től kötelező erős-ügyfélhitelesítést, és a megjelenést is frissítve.
A koronavírus miatt még többen fizettünk online
A koronavírus járvány első, tavaszi hullámában, a korábbinál jóval többen választották ezt a modern csekkbefizetési megoldást a postai befizetés helyett. Majd a veszélyhelyzet nyári megszűnésével valamelyest ugyan mérséklődött az alkalmazás használatának emelkedése, de összességében az év egészében kiemelkedő sikere volt. A postai QR-kódos csekkbefizetés az iCsekk mellett a Budapest Bank, valamint az OTP Csoport egyes alkalmazásaiba beépülve is elérhető, és további partnerek is érdeklődnek a megoldás iránt. Az iCsekk és a partneri csekkbefizető megoldások együttes hatásaként, 2020 március és december között közel háromszor annyi csekkbefizetés történt mobilalkalmazáson keresztül, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban – közölte a Magyar Posta Zrt.
Ez 2020-ban összesen több mint 8 millió darab csekkbefizetést jelent, összesen közel 80 milliárd forint értékben.
Forrai Péter, a Magyar Posta Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese azt mondta: „A járvány miatt változtak a szokásaink, és ez érintette a pénzügyeinket is. Többen és többször használják a digitális pénzügyi megoldásokat, mint korábban, ugyanakkor ezzel párhuzamosan még mindig erős az ügyféligény a csekkek postai befizetésére. Úgy vélem, hogy a Posta egyszerre kínál megoldást a hagyományos és a digitális megoldások iránt elkötelezett ügyfeleinek is. Az iCsekk egy olyan alkalmazás, amely átvezet a fizikaiból a digitális szolgáltatásba. Ez egyszerre jelképezi a világunk változását és felel meg az aktuális társadalmi igényeknek.”
Az iCsekk applikáció használata számos előnnyel jár, a csekkbefizetés akár otthonról, postai nyitvatartási időn kívül is lehetséges, és egyszerű a használata. A QR-kód beolvasása után a számlát nem kötelező kiegyenlíteni, lehetőség van későbbi befizetésre is. A várakozó számlák esetén a határidő előtt fizetési emlékeztető üzenet is érkezik. A postai befizetés után megőrizhető csekk feladóvevényhez hasonló funkcióként, az alkalmazás által küldött, sikeres befizetést visszaigazoló email is megtartható – ráadásul ez a visszaigazolás később is újraküldhető az appból. Az iCsekken fizetők átlagosan 3 darab csekket fizetnek be havonta. Ráadásul a csekkbefizetésen túl, további funkciói is vannak az alkalmazásnak. Egy 2020 októberi fejlesztés eredményeként, már a dijnet.hu-ról átirányított számlák teljes képe is megtekinthető, a korábban is elérhető mobilos fizetési lehetőség mellett.
2021. január 1-jétől a bankkártyát kibocsátó bankok a digitális csatornán indított fizetési tranzakciók esetén megkövetelhetik a kétlépcsős ügyfélazonosítást (az Európai Unió PSD2 irányelve szerinti, erős ügyfél-hitelesítésre vonatkozó jogszabály alapján). Így a többi európai webshophoz és mobil alkalmazáshoz hasonlóan, az iCsekk-es fizetés esetén is plusz biztonsági elem kerülhet a folyamatba, a korábban megszokott lépések mellett. Továbbra is a fizetési szolgáltatónál korábban elmentett bankkártyával történő vásárlás biztosítja a legegyszerűbb fizetési folyamatot az ügyfelek számára. Az iCsekk-ben az OTP Mobil Kft. által szolgáltatott, regisztrált bankkártyás gyorsfizetési módok esetén, a mentett kártya kiválasztása után jellemzően nem jelenik meg további azonosítási kötelezettség.