Éves szinten az Európában képződő 88 millió tonnányi élelmiszerhulladék 10 százaléka azért keletkezik, mert a vásárlók kevesebb, mint fele tudja értelmezni a különbséget a “felhasználható” és a “best before” között – írja az Euronews.
Utóbbi ugyanis nem azt jelenti, hogy a csomagoláson jelölt időpontig használható fel a termék, hanem azt, hogy már nem olyan minőségű, mint a jelzett dátum előtt volt. Ezért az Európai Bizottság Farm to Fork stratégiája új dátummegjelölési szabályokat fontolgat.
A jobb címkézési információk biztosítása és az élelmiszerek fenntartható kiválasztásának elősegítése a Farm to Fork stratégia cselekvési tervének része. Az Európai Bizottság célja, hogy 2022 végéig új, harmonizált szabályokat mutasson be a dátumjelölésről.
Az Euronews ezzel kapcsolatban Belgiumban és Franciaországban annak nézett utána, mit tesznek a gyártók és a fogyasztóvédők az ügy érdekében.
Zavart okozhat a címkézés
A legrégebbi belga fogyasztóvédő szövetség, a Test Achats arra mutatott rá, ha mindkét címkét használják ugyanazon terméknél, akkor az növeli a helytelen definiálás lehetőségét.
Julie Frère, a társulás szóvivője szerint, ha a vásárló a kezébe vesz két hasonló árucikket, de két eltérő dátumot vagy két különböző meghatározást lát rajta, az csak a zavarkeltésre jó.
A felhasználó fejében kétkedés ébred, hogy az egyik mitől lesz romlandó egy olyan időpont meghatározásával, amitől a másik még javában használható.
A belgiumi Carrefour hipermarket-láncnál a lejárati időn túli termékeket alacsonyabb áron értékesítik, jótékonysági szervezeteknek adják. De itt nem állnak meg: ha kell energiát is termelnek belőlük, például biológiai metanizáció útján.
A dátummegjelölés egyértelmű használata érdekében az Európai Bizottság nyilvános és célzott konzultációkkal hatásvizsgálatot indított, illetve tudományos tanácsot kért az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóságtól.
Ezzel egy időben az EU Egészségügyi Főigazgatósága fogyasztói kutatást végez arról, hogy a fogyasztók miként értelmezik a dátumjelölést. A belga Test Achats egyértelműen jelezte csatlakozási szándékát a kezdeményezéshez.
Bízz az érzékszerveidben!
Az Euronews portálja a franciaországi Lyonban egy kezdeményezésnek nézett utána, amely szintén az élelmiszer-pazarlást vette célba. A Too Good To Go nevű applikáció összehozza az ügyfeleket éttermekkel és üzletekkel, ahol olcsóbban vásárolhatnak eladatlan ételeket.
Emellett az appot fejlesztő Too Good To Go France vállalata olyan kampányt indított több márka csatlakozásával, melyben arra kérik az embereket, használják érzékszerveiket. Az élelmiszer gyártókkal piktogramokat dolgoztak ki, ami az érzékelésre építenek.
A kinézetet, illatot és ízt jelölő ikonok olyan árukon jelennek meg, amelyeknek a dátuma a legjobb. Ezzel arra buzdítják a fogyasztót, hogy bízzon az érzékeiben, mielőtt kidobná a lejárt terméket.