Mesterséges intelligencia által alkotott klónokkal helyettesíti modelljeit a H&M
Hús-vér modellek helyett mesterséges intelligencia által alkotott klónok mutathatják be a H&M divatóriás ruháit a nagyközönségnek, számol be a CNN. A terv komoly ellenállást váltott ki a modellszakma képviselőiből.
Digitális ikrek
A H&M, a világ egyik legnagyobb ruházati kiskereskedője a CNN-nek elmondta, hogy még idén tervezi 30 “digitális ikertestvér” létrehozását eddigi modelljeiről mintázva: a cég egyelőre vizsgálja, hogyan használja majd ezeket a képmásokat. A vállalat azt is hozzátette, hogy a folyamat során együttműködnek az iparág többi szereplőjével, például az ügynökségekkel és magukkal a modellekkel, hogy az innovációt a lehető legfelelősségteljesebb módon hajtsák végre.
A modellek birtokolnák a digitális ikertestvérük jogait:
bármelyik márkának dolgozhatnának, és minden egyes alkalommal fizetést kapnának ugyanúgy, mint a szokványos kampányfotózásnál
– közölte a vállalat.
Paul W. Fleming, az Equity brit előadóművészeti és szórakoztatóipari szakszervezet főtitkára üdvözölte a cég ígéretét, miszerint a modelleket képmásukért is megfizetnék. Azonban azt is hozzátette: az ígéretet “a szakszervezeti megállapodásokba és a munkavállalók jogait védő jogszabályokba beiktatott AI-védelemmel kellene alátámasztani”. Egyelőre kevés ilyen megegyezés létezik.

“A mesterséges intelligencia területén az innovációért folytatott verseny nem irányulhat a profit növelésére”, mondta.
A mesterséges intelligencia nem lenne lehetséges az emberi művészet és munka nélkül, és továbbra is az embereknek kell a kreatív törekvések középpontjában maradnia.
Nem csak a modelleket érinti
A H&M bejelentése nagy visszhangot váltott ki a divatiparban, ahol sok munkavállaló már most veszélyben érzi karrierjét. Sara Ziff, a modellből lett munkajogi aktivista, a New York-i székhelyű Model Alliance nonprofit szervezet alapítója elmondta: komoly aggályai vannak a digitális képmások használatával kapcsolatban, anélkül, hogy jogszabályba foglalt érdemi védelmet biztosítanának előtte.
“Egy olyan iparágban, amelyben történelmileg is gyakori a munkavállalói jogok háttérbe szorítása, a H&M új kezdeményezése kritikus kérdéseket vet fel a beleegyezéssel és a díjazással kapcsolatban, és
potenciálisan számos divatszakembert – köztük sminkeseket, fodrászokat és más kreatív művészeket hátrányosan érinthet
– írta Ziff nyilatkozatában.
A H&M nem az első márka, amelyik mesterséges intelligenciát használ: az ismert farmermárka, a Levi Strauss 2023 márciusában jelentette be, hogy mesterséges intelligencia által generált modelleket fog használni “az emberi modellek munkájának kiegészítésére”. Később a heves kritikákra válaszul a vállalat pontosított: elmondták, hogy nem csökkentik az élő modellekkel való együttműködéseik számát. Tavaly júliusban pedig a spanyol Mango márka egy teljes egészében mesterséges intelligencia által generált kampányt indított, hogy népszerűsítse ifjúsági termékcsaládjának új kollekcióját.