A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kiemelt figyelmet fordít azokra a hirdetésekre, melyek vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termékeket reklámoznak. Amelyik reklám megalapozatlanul azt a hamis látszatot kelti, hogy az adott termék valamiféle megelőző- vagy gyógyhatással rendelkezik, akkor a felelős reklámozót és a hirdetést közzétevőt is milliós bírsággal büntethetik – írja Napi.hu
Brutális bírság
A Gazdasági Versenyhivatal közleményében az áll, hogy tilos megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást tulajdonítani a reklámozott terméknek – ez az élelmiszerként forgalomba hozható termékekre is igaz. Ezeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani, és azt sem lehet alaptalanul állítani róluk, hogy hatásosságukat valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja. Emellett tekintettel kell lenni arra, hogy a pozitív hatásával népszerűsített termékek potenciális fogyasztói sérülékeny, az átlagosnál kiszolgáltatottabb fogyasztói csoportot alkotnak.
A valótlan, megtévesztő tájékoztatások miatt komoly bírsággal büntethetik a jogsértő vállalkozásokat, ez elérheti akár a vállalkozás előző évi nettó árbevételének 10 százalékát (úgynevezett bírságmaximum) – állította Ritter Eszter, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda partnere. Az érdek-elv alapján elsősorban a reklámozó felelőssége, hogy a kereskedelmi gyakorlat megfeleljen a vonatkozó jogszabályoknak, hiszen az ő érdeke a vásárlásra ösztönzés, de azokat is érinti, akik a jogsértő hirdetések közzétételében szerepet vállalnak.
Elkezdődtek a vizsgálatok
Sólyom Iván, a Lakatos, Köves és Társai Ügyvédi Iroda partnere azt is elmondta a Napi.hu-nak, hogy a GVH már meg is indította első eljárását a témában, ugyanis valószínűsíthető, hogy a www.shopolo.hu weboldalon, valamint a Facebook és Instagram posztokban az ‘ANTISEPTIC’, illetve ‘ANTIVIRUS’ elnevezésű terméket népszerűsítő vállalkozás valótlan, nem megalapozott információkat közölt a készítményről.
A GVH közleménye napjaink véleményvezéreire, az influenszerekre is kitért, ami kapcsán Varga Noémi, az ügyvédi iroda egyik ügyvédje kihangsúlyozta, hogy az ő posztjaik sem tulajdoníthatnak megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást a reklámozott termékékeknek.