A téli gumik cseréjére figyelmeztet a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) az MTI-nek elküldött közleményében. A hazai autótulajdonosok a HTA tagjai által gyártott több tucat abroncsmárkából, illetve típusból válogathatnak. A csere sok esetben az abroncsok kora miatt is időszerű lehet, melynek eldöntésében segíthet az úgynevezett DOT szám.
Nyáron téli abronccsal autózni több, mint kompromisszum: rossz döntés
A szakemberekhez érkező leggyakoribb kérdés az év eleji cserét illetően, hogy vajon használhatjuk-e nyáron is a téli abroncsokat? A HTA válasza az, hogy csak akkor járjunk el így, “ha muszáj”.
A melegben a téli gumik óhatatlanul is jobban kopnak, így amit megspórolunk a nyári szett árán, azt jó eséllyel elveszítjük a gyorsan elkopó téli abroncs idő előtti cseréjén. Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk nyári felkészítésének – olvasható a közleményben. A HTA szerint a téli abroncs egyszerűen nem alkalmas a nyári közlekedésre.
A téli időjárási körülményekre tervezett mintázat rontja a komfortérzetet a nyári hónapokban, például zavaró mértékűre nőhet a zajszint. Sőt, ez a futófelületkialakítás rosszabb irányíthatóságot és fékezhetőséget eredményez a nyári időjárási körülmények között.
A szövetség azt ajánlja, ha mindenképpen egy szettel akarunk autózni egész évben, akkor inkább vásároljunk négyévszakos abroncsokat.
A DOT szám utolsó 4 karaktere mutatja a gyártás időpontját
A Szövetség a tavaszi abroncscsere kapcsán fontosnak tartja ismét tisztázni a a gumiabroncsok oldalán található DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.
A DOT szám utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
A néhány éves abroncs is újnak számít – hívja fel a figyelmet a HTA. Sokan az “idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év.
Ugyanakkor lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumik 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak.
Vagyis egy nem használt, 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Végezetül fontos megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a “frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az “új” megnevezés.