Bátran kijelenthetjük, hogy a valóság és a mesterségesen teremtett metaverzum között egyre inkább elmosódnak a határok és ami pár évvel ezelőtt még elképzelhetetlen – sőt, bizonyos esetekben értelmetlen – forgatókönyvnek tűnt, ma már a mindennapjaink része. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a napokban a Gucci kinevezte az első, metarvezumért felelős vezérigazgatóját – írja a Vogue Business.
A méltán népszerű olasz luxusmárka, a Gucci bejelentette, hogy november 1-től az egyébként a cégnél alelnökeként is dolgozó Robert Triefus lesz a metaverzumértfelelős vezérigazgató is egyben. Ahhoz, hogy megértsük pontosan, hogy ez mit is jelent és miért egyszerre forradalmi és ijesztő lépés ez a divatcégtől, kicsit messzebbről érdemes indítanunk. A metarverzum terjedésével óhatatlanul elindult a digitális divat népszerűvé válása: ma már olyan cégek árulnak csak és kizárólag az online térben megvásárolható és hordható öltözékeket, mint a Burberry, a Balenciaga, vagy akár a Zara. Ezeket kétféle módon vásárolhatják meg az érdeklődök: vagy úgynevezett NFT-t vesznek, ami leegyszerűsítve végső soron egy arra vonatkozó jogosultságot és igazolást jelent, hogy a megvásárolt termék valóban annak a személynek a tulajdona, aki online fizetett érte. Cégenként eltérő, hogy ez pontosan mire jogosít fel, de jellemzően a ruhát, kiegészítőt, cipőt egyszerűen rászerkesztik a cégnél egy vagy több fotónkra és így olyan, mintha a valóságban is birtokolnánk.
Fontos hangsúlyozni a “mintha” szócskát: a megvásárolt termék a valóságban sosem lesz a miénk.
A másik lehetőség, hogy a virtuális térben létező hasonmásunknak, vagyis az avatarunknak vásárolunk meg különböző ruhákat és őket öltöztetjük fel a luxusházak kínálatából.
A Gucci pedig úgy tűnik mindenkinél komolyabban veszi ezt a fajta, egyébként tényleg nehezen megérthető és még nehezebben felfogható pénzköltési és pénzkeresési lehetőséget. Olyannyira, hogy nemrég létrehozták az úgynevezett Gucci Town-t egy olyan online platformon belül, ahol saját játékokat is kitalálhatunk és játszhatunk, valamint mások játékaival is szórakoztathatjuk magunkat. A hamarosan munkába álló Robert Triefus pedig a cég elmondása szerint azért lesz felelős, hogy egyre többen és többen tudják kifejezni a saját stílusukat az online világban is – egyszóval, hogy
egyre többen költsenek valódi pénzt, nem valódi ruhákra.
És úgy látszik, az embereknek elképesztően fontos lett az utóbbi időben, hogy a virtuális világban is megmutassák egymásnak és maguknak: kifogyhatatlan a pénztárcájuk. Olyannyira, hogy nemrégiben egy Gucci Dionysus táskáért négyezer párszáz dollárt fizettek ki – vagyis közel egymillió hétszázezer forintot. Ugyanez a táska, bármelyik üzletben megvásárolva nagyjából háromszázezer forinttal olcsóbban lehet a miénk. Sokak számára nehezen megérthető, de ezek a tények:
egy csak online létező, valójában pixelekből álló termék drágább, mint egy valódi táska.