A pandémia egyik komoly össztársadalmi hatása a világ boldogabbik felére az volt, hogy látványosan megugrott azok száma, akik a mindenféle ügyeiket online kezdték el intézni a bevásárlástól a pizzarendelésen át a számlabefizetésig. Nyilván nem akarunk úgy tenni, mintha ez valami, hű de forradalmi lépés lett volna a jövő felé, hiszen a világjárvány nélkül is volt ezekre már korábban is lehetőség, ám a berögzült rutincselekvések tömeges felülírására a COVID-19 és az azt követő különféle korlátozások kényszerítettek rá minket.
Beszédes adat erre a folyamatra, hogy a világ legnagyobb webshopjának, az Amazonnak a forgalma az egekbe lőtt ki 2020 tavaszán, de beszélhetnénk a korlátozások és a vírustól való általános félelem következményeképpen Magyarországon is megszaporodott online bevásárlási lehetőségekről. Ehhez a trendhez igazodtak az éttermek is és először a kínálkozó piaci rés reményében vállalták egyre többen közülük a házhozszállítást, később pedig, aki megtehette már kényszerből csatlakozott, hiszen a korlátozások miatt ez maradt az egyetlen módja számukra a bevételszerzésnek.
De hogyan is néz ez ki most Magyarországon?
Nem kell szügyig gázolnunk az adatokban ahhoz, hogy észrevegyük a legnépszerűbb, ételrendelés központú gyűjtőportálokon a szolgáltatók szabad szemmel is jól látható növekedését. Ezzel kapcsolatban kérdéseket is tettünk fel a NetPincér munkatársainak, akik válaszukban elmondták, hogy az elmúlt egy év során országosan mintegy 2 500 új étterem és üzlet jelezte a NetPincérhez való csatlakozási szándékát, ezek között találunk éttermeket, kávézókat, cukrászdákat és élelmiszerüzleteket is.
Így a cég által közölt adatok alapján jelenleg 4 500 szolgáltatóval dolgoznak, ami hatalmas növekedésnek tűnhet, de valójában tökéletesen illeszkedik a nemzetközi trendekhez. Például az Amerikai Egyesült Államokban a NetPincérhez hasonló profillal dolgozó Doordash és az Uber Eats az utóbbi egy év alatt majdnem a triplájára tudta növelni a bevételeit.
Magyarán egyfelől érthető ez a jelenség, ha azt nézzük, hogy a vendéglátósoknak a házhozszállításon túl nincsen más opciójuk, ha a pályán akarnak maradni, így nem csoda, ha akinek kapacitása van rá, belevág. Emellett azonban érdekes kérdés, hogy a megnövekedett paletta valóban a szolgáltatók sokszínűségét tükrözi, vagy csak ügyes, mindenhez is értő cégek próbálják kihasználni az új lehetőségeket. Tapasztalataink alapján a többség az első kategóriába tartozik, bár hozzá kell tennünk, hogy nem végeztünk az egész országra kiterjedő kutatást, mindössze szétnéztünk egy felkapottabb budapesti kerület kínálatában.
A legtöbb partnercég egy, maximum két éttermet futtat, az esetek túlnyomó többségében eltérő profillal, mindazonáltal elgondolkodtató, amikor olyan cégekbe botlik az ember, melyek a tízet vastagon meghaladó szolgáltatásmennyiség fölött diszponálnak és ezek az éttermek rendszerint ugyanarra a címre is vannak bejelentve, továbbá előfordul, hogy a kínálatukban is felfedezhető némi kísérteties hasonlóság.
Amikor a NetPincérnél rákérdeztünk, hogy szűrik-e valahogy az ilyen partnereket, a cég válaszából az derült ki, hogy jogi és minőségi szűrést alkalmaznak. Ez azt jelenti, hogy ha a cégnek érvényes szerződése van a NetPincérrel, illetve nem érkezik felhasználói panasz az adott étterem által készített ételekre, akkor nem fenyegeti semmi a tagságukat.
Ez lényegében érthető, mégis meglehetősen sajátos látvány, amikor ugyanarra a címre (ami egyébként egy étterem) bejelentve talál az ember vagy egy tucat vendéglátóhelyet, köztük több pizzériával, hamburgerezővel és étteremmel. Azok a cégek, akik így próbálnak versenyelőnyhöz jutni, akárhogy is nézzük, az online lehetőségeket kihasználva egyfajta hamis diverzitást keltenek és ezáltal épp azok a szolgáltatók kerülhetnek hátrányba, akik nem folyamodnak hasonló trükkökhöz.