Nem biztos, hogy cserélni fogják a hibás termékeket a boltokban, inkább javítani kell
Az EP 590 igen szavazattal, 15 ellenszavazattal és 15 tartózkodás mellett fogadta el álláspontját a fogyasztók javításhoz való jogát erősítő új jogszabályjavaslathoz. Ezzel a képviselők azt támogatják, hogy az új szabályok fenntarthatóbb fogyasztásra ösztönözzenek, megkönnyítsék a meghibásodott cikkek javítását, és ezzel csökkentsék a leselejtezésből adódó hulladék mennyiségét.
A javítást kell előnyben részesíteni
Az új szabályok értelmében a törvényileg meghatározott jótállási időszakon belül az értékesítőknek a javíttatást előnyben kell majd részesíteniük, amennyiben az nem drágább a teljes cserénél, kivitelezhető, és a vevőnek is megfelel.
A tervek szerint a javítást követően a jótállási időszak további egy évvel meghosszabbodna.
A fogyasztók a garanciaidő lejárta után is igényt tarthatnának elromlott mosógépük, porszívójuk, okostelefonjuk vagy kerékpárjuk javítására. Ahhoz, hogy a fogyasztók szívesebben válasszák a javítás lehetőségét, az EP-képviselők azt szeretnék, ha a gyártók csereterméket kölcsönöznének a javítás idejére. Ha pedig egy adott cikket mégsem lehet megjavítani, lehetőség szerint felújított terméket kellene ajánlani helyette.
Az Európai Parlament véleménye szerint meg kell teremteni annak feltételeit, hogy a javítóműhelyek, a szerelők és a felhasználók méltányos áron hozzájuthassanak minden pótalkatrészhez, javítási útmutatóhoz és javítószerszámhoz. Online platformok segítenék a fogyasztókat abban, hogy megtalálják a hozzájuk legközelebb található javítóműhelyeket és a felújított cikkeket értékesítő üzleteket.
Ahhoz pedig, hogy megfizethetővé és elfogadottá váljon a javítás, az EPutalványok és más pénzügyi ösztönzők bevezetését javasolja.
Olcsóbb lehet a javíttatás a garancia után is
Az Európai Bizottság még március végén mutatta be a javításhoz való jogról szóló új jogszabályjavaslatát. Abban egyszerűbb és olcsóbb megoldásokat tenne lehetővé a műszakilag javítható termékek javítására akkor is, ha a jótállásuk lejárt, vagy ha az áru kopás és elhasználódás miatt már nem működőképes.
A javítási szolgáltatásokra európai minőségi szabványt dolgoznának ki. Ehhez azok a javítóműhelyek csatlakozhatnak, amelyek elkötelezik magukat a minimális minőségi előírások mellett, például az időtartam vagy a termékek rendelkezésre állása alapján – írja az MTI.