New York lakosai is takarékoskodni kényszerülnek a járvány miatt, és ez rányomja a bélyegét a karácsonyi időszakra is. Néhány elemző azonban úgy látja, a vásárlók igénye mit sem csökken az USA-ban. Az amerikai kiskereskedelmi forgalom lassan, mindössze 0,3 százalékkal nőtt októberben. A koronavírus-fertőzések országos megugrása és a hetente frissülő munkanélküliségi mutatók jócskán növelték a kiadásokat, ami hozzájárult az Egyesült Államok tavasz óta tapasztalt leglassabb gazdasági növekedéséhez – írja az Euronews. Persze mások szerint gondjaik vannak a vásárlással, kevés a pénzük, a munkakeresés is nehézkes… Eközben átalakult a fogyasztói magatartás, Simeon Siegel, a BMO Capital Markets vezető elemzője világított rá:
“Az elmúlt 10 évben végig azt mantrázták nekünk, hogy az emberek élményeket akarnak venni, nem pedig tárgyakat. Nos, per pillanat az a helyzet, hogy jelenleg nem lehet élményeket gyűjteni házon kívül. Nem lehet utazni. Vagyis a tárgyak jelentik az élményt. Az emberek bútorokat vesznek, meg mindenféle mást – bármit, ami élményt adhat a négy fal között a bezártságban.”
Búcsút inthetnek a kedvezményeknek
Arra is számítanak, hogy nem lesznek jó karácsonyi akciók, mivel a kereslet a pénzügyi helyzethez képest továbbra is nagy. “Szerintem hosszú idő óta ez az első karácsony, amikor a kereslet meghaladja a kínálatot, és ez bizony nem azt jelenti, hogy komoly engedmények lesznek. Fogyasztói szempontból tehát a készlet szerény, így a kínálat is. Készlet szempontjából pedig úgy hiszem, mindannyian számíthatunk csalódásra, a haszonkulcsok és a jövedelmezőség viszont valószínűleg jobb lesz, mint az utóbbi időben volt” – tette hozzá Simeon Siegel. Ahogy a koronavírus kezdetétől látható egyfajta elmozdulás az online vásárlás irányába, ez az ünnepi időszakban is folytatódik, sokan azonban a webes shopping biztonsága helyett inkább a járvány alatt is halált megvető bátorsággal elmennek a boltokba. Bár az amerikai kereskedők csalódást keltő értékesítési adatokra számíthatnak idén, mégis nagyobb árréssel és jobb jövedelmezőséggel dolgozhatnak.
A világ másik felén, Tajvanon remélik, hogy a leállásoknak az USA-ban és Európában nem lesz dominó hatása a negyedik negyedév gazdasági kilátásaira. Az export miatt Tajvan rendkívüli mértékben függ a nyugattól, de ez sem törte meg az idei utolsó gazdasági negyedévre vonatkozó optimizmusát. “A jelenlegi helyzetet nézve a legfontosabb az, hogy a járvány lassan megveti a lábát Európában és az USA-ban is. Sok európai országban vannak kijárási korlátozások, a gazdasági növekedés lassulóban. Ez vélhetően még így lesz egy darabig. De Amerikában, amíg az ottani nagyvárosokat nem zárják le, bizony vásárolni fognak az emberek az év végén. Ebben az esetben Tajvan exportja nem változik. Tehát ami a tajvani gazdaságot illeti, nem torpant meg a fellendülés” – magyarázta Venson Tsai, a Cathay Pacific Group pénzügyi elemzője, miközben a helyi, turisztikai cégek forgalma 50-60 százalékkal is visszaesett, a turisták sehol, tehát egyáltalán nem derűs a helyzet.