Az adathalászok több hazai pénzintézet ügyfeleinél is próbálkoztak már, egészen hasonló módszert vetnek be: jellemzően olyan telefonszámról hívják az ügyfelet, amely könnyen összetéveszthető egy bank központi telefonszámával. A hívó a bank alkalmazottjaként mutatkozik be, arra szeretné felhívni a potenciális áldozat figyelmét, hogy gyanús pénzmozgást észleltek a számláján – így próbál meg adatokat kicsalni, ha pedig kiderül, hogy nem az adott bank ügyfelét érték el, akkor eljátssza, hogy átkapcsolták a számlavezető pénzintézethez, vagy újabb telefonhívás jön, immár a számlavezető bank alkalmazottjának kiadva magukat. Olyan is előfordult, hogy arra kérték a gyanútlan számlatulajdonost, hogy emelje a kártyához tartozó limitet, adja meg a hitelesítő kódját, vagy engedélyezze számítógépén a távoli segítségnyújtásra alkalmas szoftver – például az AnyDesk, Teamviewer, stb. – telepítését.
A leghajmeresztőbb próbálkozás, amikor arra kérik az ügyfelet, hogy egy biztonságosnak nevezett bankszámlára utalja a pénzét, mert a saját számlája éppen támadásnak van kitéve.
A CIB Bank is értesült ilyen és ehhez hasonló próbálkozásról, így nyomatékosan felhívja a figyelmet arra, hogy soha nem kér telefonon vagy más kommunikációs csatornán titkos azonosítókat, kódokat vagy számla adatokat – szúrta ki a Napi.hu. “A bankkártya-adatok (száma, lejárata, cvv kód), a PIN kód, a telefonos azonosító, jelszavak, és számla adatok kizárólag az ügyfél hitelesítésére szolgáló adatok, azokat még a banki alkalmazottak sem kérhetik el és az ügyfeleknek is azt tanácsoljuk, senkinek ne adják ki ezeket az adatokat. Emellett egyetlen pénzintézet sem kéri ügyfeleit távoli hozzáférést biztosító program telepítése az online bankolásra használt készülékére” – hívta fel a figyelmet Szinai Ádám, a CIB Bank PR és marketingkommunikációs vezetője. Nem szabad bedőlni az ilyen megkereséseknek, állítólagos ügyintézők utasítására pedig soha, semmilyen esetben nem szabad utalni még kis összeget sem, ellenben azonnal szakítsák meg a hívást.
Mi a teendő, ha megtörtént a baj? Első körben haladéktalanul fel kell venni a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal, rendőrségi feljelentést kell tenni. Ha megtudta a jogosulatlan személy a bankkártya adatait, akkor azt azonnal le kell tiltani, ha pedig a telefonos azonosításra használt kód, vagy az internetbankhoz/mobilalkalmazáshoz kapcsolódó belépési adatok jutottak illetéktelenekhez, érdemes azonnal visszaállítani a telefon gyári beállításait, újratelepíteni a mobilbanki alkalmazást, segítséget kérni a számlavezető pénzintézet ügyfélszolgálatától.