A kiskereskedelemben általában a Black Friday-napok, valamint a karácsony előtti hetek jelentik a főszezont, ám idén a beszerzés akadályokba ütközhet a globális ellátási láncokban kialakult problémák miatt. Mi a helyzet a másik oldalon? A magyar fogyasztók 28 százaléka 10-30 ezer forintot szán ajándékvásárlására az idén, 21-21 százalékuk pedig 10 ezer forintnál kevesebbet, illetve 30-50 ezer forintot – derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból.
A megkérdezettek 15 százaléka 50 ezer feletti büdzsével készül a karácsonyra, ugyanennyien vannak, akik viszont – állításuk szerint – egy fillért sem költenének.
A nemek szerinti megoszlás is érdekes eltérést mutat: több férfi vásárolna 10-30 ezer forintért, a 30-50 ezres kategóriában a nők vannak fölényben – csakúgy, mint karácsonyi ajándékokra nem költők esetében. Életkor szerint 18-39 évesek és a 40-59 évesek 10-30 ezres nagyságrendű karácsonyi költéssel számolnak, ám a 40 felettiek közül minden hatodik ember 50 ezer forintnál nagyobb összegért vásárolna meglepetéseket.
Az alap- és középfokú végzettségűek fele 0-30 ezer forinttal készült a vásárlásokra, míg a diplomások 51 százaléka 30 ezer forintnál több pénzt tett félre erre. Ugyancsak a diplomások körében a legmagasabb az ajándékvásárlást mellőzők aránya is. Területi megoszlást nézve a fővárosiak kétharmada 10-50 ezer forintból intézi az ajándékvásárlást, míg a megyeszékhelyen élők 30 százaléka 50 ezer forintot meghaladó összeget mondott.