Az ENSZ Környezetvédelmi Programja szerint a divatipar felelős az éves globális szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékáért, jobban, mint a nemzetközi repülés és a tengeri szállítás együttesen. A népszerű fast fashion kollekciók iszonyatos tempóban cserélődnek, a ruhadarabok nagy része pedig a kukában végzi egy pillanat alatt – nem kedvezve ezzel sem a környezetnek.
Vannak azonban olyanok, akik a fenntartható vásárlás és az újrahasznosítás alatt tették le a voksukat, például Yen Goo a Paguro Upcycle tulajdonosa és alapítója, aki újrahasznosított anyagokból készült ajándékokat és kiegészítőket árul. Ő mondta el az Euronews-nak, mi az a 3 egyszerű lépés, amivel csökkenthető a fast fashion dominanciája és arra is rávilágított, hogy miért érdemes hosszabb ideig használni a ruhákat.
1. A minőségre költeni
Az emberek nagy általánosságban többet takarítottak meg a lezárás folyamán, mivel a munkahellyel kapcsolatos bizonytalanság arra késztette őket, hogy tudatosan osszák be a pénzüket. Ha belegondolkodolunk, hová kerül az a sok pénz, amit költünk, akkor esélyt kapunk arra, hogy még egy lépéssel közelebb kerüljünk a fenntartható divathoz.
Mert hova is kerül? Felvesszük az adott darabot egy buliba, aztán megy a szekrény mélyére. Vagy elsőre megtetszett, már nem rajongunk érte, úgyhogy dobjuk a kukába. Ha így is, úgy is a süllyesztőben végzi, akkor miért kell, miért fontos? Inkább azt a pénzt takarítsuk meg – vagy egy minőségi ruhába fektessük, ami sok-sok éven át a társunk lesz…
2. Megismerni a céget
Már évek óta terítéken van, hogy a ruhaiparban éhbérért dolgoznak akár gyerekek, akár felnőttek, nem kellemes körülmények között. Ha bizonyos cégeknél nem is ennyire drámai a helyzet, a munkavállalók jogaira igenis oda kell figyelni, etikusabb gyakorlat felé kéne mozdulni.
Eközben úgy tűnik, hogy egyes márkák, mint például a H&M, aktívan haladnak a fenntarthatóság irányába, így az ügyfeleknek esélyük van arra, hogy elgondolkodjanak azon, ahonnan vásárolnak, egyezik-e az etikájukkal. Amit az adott vállalat képvisel, az megfelel-e nekik – írja a portál.
3. Véleményvezérek szerepe
A koronavírus miatt elmaradt eseményeknek – legyen szó fesztiválról, esküvőkről és egyebekről – és home office-nak hála nem költünk annyit “egyszer használatos” darabokra, ráadásul kisebb a nyomás az embereken, hogy folyamatosan új göncöket kell vásárolniuk. Miért? A válasz egyszerű: azért, mert kevésbé van lehetőségük viselni azt.
Az egyik legnagyobb nyomást a véleményvezérek, influenszerek okozzák, hiszen a közösségi médiában mutogatják magukat és a tökéletes – legtöbbször szponzor – outfitjeiket.
Ahogy a fast fashion népszerűsítésében, úgy a fenntartható vásárlásra buzdításban is nagy szerepük lehet ezeknek az influenszereknek.
Mielőtt valamit megveszünk, gondoljuk végig: érdemes a félretett pénzünket haszontalan dolgokra költeni? Mi az igazán fontos? Minőségi? A munkavállalók jogait szem előtt tartva gyártották? Többször is felveszem, vagy a kukában, szekrény mélyén végzi majd?