A járványhelyzetben a nem létfontosságú üzletek bezártak, az emberek pedig inkább élelmiszerekre, háztartási kellékekre, szórakoztató cikkekre költenek, míg a ruházkodás háttérbe szorult. Ez utóbbi egyébként azzal is összefüggésben van, hogy a kijárási korlátozások és megszüntetett rendezvények miatt nincs is igazán szükség a folyamatos ruhavásárlásra.
Rosszban a jó
Ezt hangsúlyozza a British Fashion Council (BFC) vezérigazgatója, Caroline Rush is, aki szerint itt az ideje, hogy az ipar átgondolja, hogyan tud fenntarthatóbbá válni.
“Az emberek otthon ülnek, nem mennek rendezvényekre, éttermekbe, munkába, így ruhaszükséglet – vagy vásárlási lehetőség – egyszerűen nincs” – mondta a vezérigazgató, hozzátéve: az ágazatnak szembe kell néznie az úgynevezett készletválsággal, hiszen az árukat már előállították, a boltokban, raktárakban vártak az árusításra már a koronavírus előtt is. Igaz, ez a helyzet pénzforgalmi problémákkal jár, ugyanakkor szerinte egy jó lehetőség arra, hogy az ágazat átgondolja működését, például hogyan válhat környezetbarátabbá.
“Iparunk (…) hatással van a bolygóra – sok embernek örömet hoz, de határozottan vannak olyan dolgok, amelyeket jobban meg tudnánk csinálni, és most itt az ideje gondolkodni (…)Ez egy hihetetlen lehetőség arra, hogy megfontoljuk, hogyan fogjuk újraindítani” – mondta Rush.
Erre nagy szükség is lenne, ugyanis az ENSZ Környezetvédelmi Programja szerint a divatipar felelős az éves globális szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékáért, jobban, mint a nemzetközi repülés és a tengeri szállítás együttesen. A fast fashion jelenlegi modellje, amiben a kollekciók iszonyatosan gyorsan cserélődnek a fogyasztók érdeklődése érdekében, növeli a környezetszennyezést, a hulladékmennyiséget. McKinsey tanácsadó cég szerint egy átlagos ember 60 százalékkal több ruhát vásárol, mint 2000-ben, ám minden darabot feleannyi ideig tart meg.
A koronavírus-válság apropóján a BFC vezérigazgatója szerint a divattervezőket arra kell ösztönözni, hogy fontolják meg a felesleges ruházati cikkek újrahasznosítását, és az általunk használt anyagok, termékek újbóli felhasználásra, aprításra kerüljenek.
Átalakul a divathét
A párizsi és milánói divathét a koronavírus-korlátozások miatt elmaradt, eközben a London Fashion Week teljesen átalakul. Egyérszt digitálissá válik: az új online platform mind a kereskedők, mind a nagyközönség számára nyitva áll; digitális bemutatótermekkel, interjúkkal, podcastokkal és designer naplókkal várja a látogatókat. Mindezt június 12–14-ig rendezik meg, amikor a London Fashion Week Men’s 2020 rendezvényt tartanák, de a különös helyzetre való tekintettel egyesítetté a nőknek és férfiaknak fenntartott “ruházati show-t” – írja az Euronews.
Más szempontból is rendhagyó az idei: sok tervezőnek nem lesz kiállítandó kollekciója, mert gyártóik zárva vannak, vagy csak most kezdenek megnyitni. Rush szerint azonban fontos, hogy akinek van terméke, az mutassa be, egyúttal kapcsolatba a léphetnek a globális közönséggel ezekben a nehéz időkben.
“Azt hiszem, mindannyian készek leszünk valamilyen inspirációra és kreativitásra” – mondta Rush.