A játékostársadalmat, meg úgy általában a digitális világ híreit követőket jó néhány napja tartja lázban az a csörte, ami a Fortnite-ot jegyző Epic Games, valamint az Apple és a Google között dúl. A történet nagy vonalakban annyi, hogy a Fortnite-hoz az Apple és a Google alkalmazásboltjában is hozzá lehetett férni és a játékon belül, valódi pénzért vásárolható fizetőeszközt, a V-buckot is meg lehetett ezeken a helyeken venni.
A Google és az Apple appboltjában eladott dolgokból azonban 30 százalék a bolt tulajdonosát illeti, ezt pedig az Epicnél túl magas sápnak tartották, így kitalálták, hogy mi lenne, ha V-buckot értékesítenének lényegesen olcsóbban (természetesen a 30 százalék kontójára) a saját weboldalukról.
Ez azonban nyilvánvalóan sértette a két nagy alkalmazásbolttal kötött megállapodásukat, így természetesen az Apple és a Google eltávolította a Fortnite alkalmazást a virtuális boltjaikból, az Epic pedig erre egy egész pályás letámadással válaszolt, amiben gyanúsan jól kitalált és alaposan kidolgozott kommunikációs kampány és egy perindító jogi beadvány is szerepet kapott.
Dávid kontra Góliát?
Az Epic Games kommunikációjában legalábbis így néz ki a dolog, hogy a gonosz mamutcégek el akarják nyomni a kis játékfejlesztő vállalkozást, de az nem hagyja magát. Ezt támasztja alá az esettel kapcsolatos videójuk is, ami az Apple 1984-es reklámját klónozta, ahol az almás cég a korabeli informatikai szcéna nagyágyúját, az IBM-et froclizta.
Igen ám, de ha egy kicsit utánanézünk annak, hogy mi is az az Epic Games, azonnal látni fogjuk, hogy koránt sem egy munkaidőn kívül futtatott hobbi garázsvállalkozásról van szó, hanem egy dollárban is több milliárdos éves bevétellel játszó mamutcégről, amiben komoly kínai érdekeltségeket is találunk.
Mit akar hát az Epic Games?
Több szál is arra utal, hogy az Epic Games alaposan felkészült erre a lépésre, ugyanis a V-buckos akciójukat csak provokációként lehet értelmezni, hiszen nyilvánvaló volt, hogy erre az Apple és a Google reagálni fog.
Nem véletlen, hogy mit ad Isten, pont volt az asztalfiókban bekészítve egy-egy kereset az Apple és a Google ellen, illetve az Apple-t cinkelő videót sem lehet csak úgy összerántani egy kapkodós félórában.
A történet időzítése is sajátos, hiszen a Fortnite második fejezetének negyedik szezonja augusztus végén indulna és ha az Apple eltakarítja a játékot (mint ahogy eltakarította) az alkalmazásboltjából, az új frissítést az iPhone-tulajdonosok nem tudják majd letölteni. Az Epic minden kommunikációs platformon terjesztett #FreeFortnite kampánya épp ezt próbálja meglovagolni, tehát a jogi kereset mellett a tulajdon felhasználóit is az Apple ellen hangolja, akiket valójában egyáltalán nem érdekelne a gigacégek birkózása, ők csak játszani akarnak a játékaikkal. Igen ám, de ez az ügy, legalábbis ami a dolog marketing részét illeti, gyorsan elhalna, ha az Epic nem taszigálta volna be a szorítóba a játékosokat is azzal, hogy egy új szezon küszöbén kényszerítette bele az Apple-t a játék eltávolításába.
Oké, de miért jó ez nekik? Az Epic célja nem csak a 30 százalékos sáp lejjebb tornászása, mivel ezt szép csendben barter alapon elintézhette volna a másik két nagyvállalattal, ahogyan azt mondjuk az Amazon is meglépte, bár tény, hogy azt az ajtót nem nyitja ki az Apple akárkinek. Nem véletlen, hogy az almásokkal ugyanezen okokból egy ideje fasírtban lévő Spotify rögvest szolidaritásáról biztosította az Epic Gamest.
A játékfejlesztő sokkal messzebbre mutató stratégia mentén dolgozik, ez a benyújtott kereseteiből is kiderül, amelyekben elég hangzatos trösztellenes kirohanásokat olvashatunk, tehát végeredményében az Epic azt célozta be, hogy megtörje az Apple és a Google monopol helyzetét a saját alkalmazásboltjaik felett.
Hogy ebben sikerrel fog-e járni, az még a jövő kérdése, de hiba volna azt hinni, hogy ez egy kis cég szabadságharca lenne a nagyok elnyomásával szemben. Ez sokkal inkább a nagyok egymás közti harca. Kérdés, persze, hogy ebből profitálhatnak-e majd a kisebb cégek? Nos, ez a bíróságon és az általa kimondott ítéleteken múlik majd, hiszen az angolszász jogban a kedvező precedens léte perdöntő erővel bír, így nem elképzelhetetlen, hogy az Epic sikeréből mások is jól járhatnak.