Már így is sokszorosára emelkedett a konténerek ára idén, és jövőre sem lesz jobb. A konténerfuvarozási díjak jelenlegi ugrásszerű növekedése, ha tartósan fennmarad, 11 százalékkal növelheti a globális importárszintet, emiatt 1,5 százalékkal emelheti fel a fogyasztói árszintet 2023-ig – derül ki az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentéséből. Az elemzés szerint a kisebb, importtól jobban függő országok fogyasztói árai sokkal magasabb, 7,5 százalékos emelkedéssel számolnának. A magas fuvardíjak hatása még Európán belül egyenletesen eloszlik majd el, és általában a kisebb gazdaságokban lesz nagyobb – írja a Napi.hu.
Magyarországon októberben már így is 6,5 százalék volt az infláció tavalyhoz képest, ám az UNCTAD jelentése 2,5 százalék körüli drágulást jósol 2022-re.
Az elektronika, a bútorok és a ruházati cikkek esetében globálisan legalább 10 százalékos áremelkedésre lehet számítani.
A helyzet a vállalatoknak is nagy fejtörést okoz – többen a teherszállítási költségek emelkedése miatt a kisebb termékek légi úton történő szállítását választotta, ám ez sem olcsó -, a konténerszállítás költségeinek megugrása pedig a nagyobb gazdaságok növekedését is hátráltatná.