Az élelmiszercégek praktikái a gyerekek étkezési szokásainak befolyásolására
A vezető élelmiszer- és italcégeinek a felelősségteljes reklámozásról szóló önkéntes vállalása (EU Pledge) egyáltalán nem védi meg az EU-ban élő gyerekeket az egészségtelen élelmiszereket népszerűsítő reklámoktól, ezeket a vállalásokat a cégek rendre megszegik – derült ki az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC) és annak tíz tagszervezete által 2021 tavaszán készített gyorsfelmérésből, amit a Tudatos Vásárlók ismertetett.
Köztudott, hogy az egészségtelen élelmiszerek reklámozása jelentős hatást gyakorol a gyerekek étkezési szokásaira. A helyzet aggasztó, ugyanis az elhízás és a túlsúlyosság minden harmadik gyermeket érint Európában.
A fogyasztóvédő szervezetek szerint amellett, hogy az élelmiszerek tápértékére vonatkozó kritériumok nem elég erősek, több gond is van a reklámokkal: a nem gyereknek szánt tévéműsorok a neten eljutnak a gyerekekhez; az EU Vállalások nem veszik kellőképpen figyelembe a jelentős kitettséget és az erőszakos marketing stratégiákat, melyeket a cégek a digitális és a fizikai világban egyaránt alkalmaznak; a cégek saját ígéreteiket szegik meg – és megússzák, ugyanis az EU-s vállalások panaszeljárása túl lassú, nem átlátható, következetlen és elnéző – írja a Tudatos Vásárlók.
A felsorolt hiányosságok miatt európai fogyasztóvédelmi csoportok az alábbiakat követelik:
- legyen betiltva az egészségtelen élelmiszercikkek online reklámozása – az élelmiszercégek weboldalát és közösségi média oldalait is beleértve;
- amikor a gyerekek legtöbbet néznek tévét, reggel 6 és délelőtt 11 között az egészségtelen élelmiszercikkek reklámozása legyen betiltva;
- az élelmiszercsomagolásokon alkalmazott, gyerekeket vonzó marketingfogások legyenek betiltva (pl. rajzfilmfigurák, márkához kapcsolódó karakterek és kabalafigurák).
A gyorsfelmérés több, az élelmiszeripar által alkalmazott káros taktikát is felsorol: szénsavas üdítős, táncos Insta-kihívás, videójátékba csempészett, csipszet reklámozó termékmegjelenítés, játszótér közelében elhelyezett, csábító gyorsétel-reklám, a szupermarketben az árukat úgy helyezik el, hogy a gyerekek elérjék őket stb.
A fogyasztóvédők szerint az Európai Unió passzívan állt hozzá a problémához az elmúlt két évtizedben, és bizonyítékokon alapuló szabályalkotást követelnek.
A teljes jelentés itt olvasható.