A legfrissebb magyarországi statisztikák szerint 2022. márciusban a fogyasztói árak átlagosan 8,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit.
Ilyen méretű infláció utoljára 2007 júliusában volt hazánkban.
Az adatokból látszik, hogy 2021 márciusához viszonyítva az élelmiszerek ára átlagosan 13 százalékkal, a lakásjavító és –karbantartó cikkek ára 20,8 százalékkal, míg például a járműüzemanyagoké 11,4 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor a vásárlók ennél azért jóval nagyobb mértékű drágulást érzékelhetnek egy átlagos bolti bevásárlás során is – derül ki a Pénzcentrum összesítéséből.
A paradicsom ára lőtt ki a leginkább
Sok olyan termék akad, amiknek az ára többszörösével növekedett az országos átlagnak – írja a lap. A listán is kiugróan az élen végzett a paradicsom, aminek kilós átlagára egyetlen év alatt, 2021 márciusa és 2022 márciusa között 42,1 (!) százalékkal emelkedett.
A paradicsomtól nem sokkal maradt el a rétesliszt: a kilós átlagára 40,7 százalékkal, 221 forintról 311 forintra emelkedett. A drágulási toplista harmadik helyezettje pedig a tejes margarin lett, ebből a termékből egy 200-250 grammos darab átlagosan 38,3 százalékkal kerül most többe, mint tavaly ilyenkor – 303 forint helyett 419 forint – derül ki a cikkből.
A toplistán a negyedik helyen a csirkecomb következik, amelynek kilós átlagára 660 forintról 884 forintra emelkedett a vizsgált időszakban. A zsemle darabja 30 forintról 40-re nőtt, ez pedig 33,3 százalékos áremelkedés 1 éves távlatban. Még további 5 termék volt, aminek az ára több mint 30 százalékkal emelkedett, például a fehér és a félbarna kenyér, a trappista sajt, az akácméz és a falburkoló csempe is.
A drágulási lista élén a 10 termékből 9 élelmiszer.
Az összesített listán lefelé ennél nem sokkal jobb a helyzet.
A 10 legjobban dráguló termék mellett ugyanis találtak további 18 olyan terméket, aminek az átlagára 20-30 százalék közötti értékkel emelkedett 2021 március – 2022 március között.
Ilyen volt például a 4 tojásos spagetti, a zöldpaprika, a csirkeszárny a tejföl, a bontott csirke, az uborka, az őrölt kávé, a kakaós csiga, a vaj, de például a konyhaasztal, a női szandál, a babakocsi vagy éppen a 14 karátos karikagyűrű is.
Egy 180 tételt tartalmazó listán 28 olyan terméket talált a Pénzcentrum, amiknek az ára 20 százalékkal nagyobb mértékben nőtt a vizsgált időszakban. Ezek közül 21 volt élelmiszer: ezeknek az átlagos drágulása 28,9 százalékos volt 2021 márciusa és 2022 márciusa között.
Ez azt jelenti, hogy rengeteg, napi szinten használt élelmiszer ára Magyarországon majdnem a harmadával lett több átlagosan 2022 márciusára 2021 márciusához képest – írja a lap.