Elszabadult többek közt a pamut ára is, ami sok divatcikk – például a farmer – alapanyaga. A napokban 10 éves csúcsra ért az ár, egy font (szűk fél kilogramm) pamut (gyapot) már 1,16 dollárba került – 2011-ben volt jelentős pamut áremelkedés, ekkor meghaladta a 2 dollárt is. A pamut árváltozása egyébként a legjobban a farmer gyártókat érinti, ahol az anyagfelhasználás 90 százaléka erre koncentrálódik. A pamut egy farmernadrág költségének körülbelül 20 százaléka, így nagyságrendileg 5 százalékos áremelésre van szükség az alapanyag eddigi áremelkedésének ellensúlyozására – írja a HOLDBLOG-ra hivatkozva a Telex.
Ha tartósan (mondjuk 1 évre) a 2011-es szintekre ér a pamut ára, akkor a farmerek esetében 10 százalékos áremelésére lenne szükség e költségnövekedés kompenzálására.
Más költségek is nagy szerepet játszanak, például a magas szállítási kiadások és kapacitáskorlátok, valamint az emelkedő energiaárak is próbára teszik a szereplőket, a szállítási problémák pedig veszélyeztethetik a készletellátást.
A ruházati termékek gyártásának megrendelése és értékesítése között jellemzően 6-9 hónap is eltelik, így a mostani magas árak csak a jövő év tavaszi/nyári kollekcióinál materializálódhatnak, persze az is lehet, hogy elébe mennek az áremelésnek, és már a következő hónapokban magasabb árakon juthatunk a termékekhez. A Levi’s-nél már volt is egy kis emelés, és a jövőben is várható drágulás, de a török Mavi erős keresletet tapasztalt, így az idei évre tervezett akciókat nem használták ki, lényegében ők is elébe mentek az áremeléseknek. Ami az olcsó árkategóriában versenyző gyártókat illeti (mondjuk Pepco és H&M), nekik óvatosan kell bánniuk az áremeléssel.
A fogyasztók számára, a prémium kategóriás, áremelést könnyebben menedzselő farmerek esetében nagyságrendileg 10 százalékos mértékű árazási hatás lehet tehát az irányadó a jövő nyári kollekcióra (a direkt áremelés ennél alacsonyabb, emellett kevesebb akció, és kevesebb kis értékű termék a kínálatban).