A 2023 júniusát megelőző egy évben közel 44,5 milliárd forinttal rövidítették meg a lakossági és a vállalati ügyfeleket a csalók a bankkártyák, illetve a számlák ellen indított csalárd kísérletekben. Az ezt megelőző egy évben, 2022 júliusa és 2023 júniusa között az okozott kár még alig haladta meg a 20 milliárd forintot – mutat rá Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője arra, miért érezhetjük már mindennapos veszélynek a digitális térben kalózkodók jelenlétét.
Bár drámainak tűnik a digitális visszaélésekben ellopott pénzek összege, ám az elektronikus pénzforgalom is drasztikusan bővül. 1 millió forintnyi utalásból 30 forintot szereznek meg a csalók, míg 1 millió forintnyi kártyás fizetésből 383 forintot – ami fájó, hogy a fenti összegnek egyre nagyobb része a kártya- és számlabirtokos kára lesz.
Mínusz 1,2 millió egy pillanat alatt
Miközben a számlák elleni visszaélések mindössze 8 százaléka volt az idei év második negyedévében sikeres támadás, az ebben az időszakban realizált, az egy évvel korábbi összegnél közel negyedével magasabb összegű,
8,7 milliárd forintos kárértéknek több mint kétharmadát az átutalások során szerezték meg a csalók
– emlékeztet a BiztosDöntés.hu szakértője.
Egy-egy számla elleni támadásban a lakossági ügyfelektől közel 1,2 millió forintot loptak el a csalók. A bankkártya területen az egy visszaélésre jutó átlagkár ehhez képest aprópénznek tekinthető, hiszen 2024 második negyedévében is alig 53 ezer forint volt az átlagos bankkártyás kár.
Ugyanakkor Gergely Péter arra figyelmeztet, hogy a júniussal zárult időszakban az átlagos kárösszeg több mint 70 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban és immár meghaladta a 10 milliárd forintos értéket. Mindez a szakértő szerint azt mutatja, hogy az erős ügyfélhitelesítés bevezetését követő komoly visszaesés már a múlté, és bizony bankkártyáink adataira is sokkal jobban oda kell figyelni.
Az ügyfelek isszák meg a levét
Főleg azért – hívja fel a figyelmet Gergely Péter – mert negyedévente egyre inkább növekszik bankkártyák területen is az ügyfelekre terhelt kár összege. Az idei év második negyedévében a 2,7 milliárd forintnyi bankkártyás kárnak 54 százalékát már az ügyfelek fizették, egy évvel korábban az ügyfélre terhelt kárösszeg csak az összes kár harmada volt. A károk ügyfélre terhelését épp az okozza, hogy számos esetben immár nem csak a kártya adatainkat adjuk ki a csalóknak, de a megtévesztés áldozataként nem egy esetben bizony az erős ügyfélhitelesítést átengedjük vagy épp magunk végezzük el a csalók helyett – másfél éve negyedévente stabilan 10 ezer körül van az ilyen esetek száma.
A BiztosDöntés.hu szakértője szerint az átutalásos károkban nincs változás, itt a 2024 áprilisa és júniusa közötti közel 6 milliárd forintos kárösszeg 83 százalékát kellett, hogy az ügyfelek fizessék. Még mindig nagyon biztonságos A fenti ijesztő számok ellenére a digitális fizetés továbbra is biztonságos – hívja fel a figyelmet Gergely Péter. A BiztosDöntés.hu számításai szerint az idei év második negyedévében 1 millió utalásból 47 esetben történt csalárd utalás, míg 1 millió bankkártyás tranzakcióból 109 esetben bizonyosodott be, hogy megtévesztéses tranzakció történt.
Annak ellenére, hogy drámai összegeket láthattunk az átutalásos károk esetében 1 millió forint banki átutalással indított pénzből mindössze 30 forint került a csalók kezébe az idei második negyedévben, míg 1 millió forintnyi bankkártyás fizetésből 383 forint volt, amennyit megszereztek a bűnözők. Gergely Péter szerint bár a bankok is egyre komolyabb összegeket költenek a védekezésre, jövő júliustól pedig központi csalásszűrő megoldás is védi majd a bankszámlákat, a legtöbbet mégis mi magunk tehetünk a pénzünk védelme érdekében – néhány tanács megfogadásával.